[linux] Re: Hoe koppel je onder Linux virtuele aan feitelijke bestandsnamen?

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Do Nov 6 14:13:50 CET 2008

Op 06-11-2008 om 12:28 schreef Julien Michielsen:
> [...]
>

> Dit zijn stuurkaarten voor in- en output-files van een Fortran programma
> op een mainframe, maar ik neem aan dat het inhoudelijk weinig verschil
> zal maken wanneer dit programma op mijn Linux machine moet draaien. Het
> enige verschil zou dan zijn dat de virtuele naam (hierboven de FT05F001
> en idem voor de nrs 6 en 8) op een andere manier aan de output-eenheden
> zullen worden gekoppeld. En dat is mijn vraag: hoe zou je deze IBM JCL
> neerschrijven in bv. bash om het programma VOORSPELOCT uit te voeren, en
> het te voorzien van de benodigde in- en uitvoer-units?

Zoals ik UNIX ken, zijn zulke zaken reeds regeld.
Ik kan fysiek op /dev/ttyS1 inloggen en heb dan "standaard in" en
"standaard out" reeds gedefinieerd gekregen.
Voor bestanden kan ik refereren aan de file naam,
welke disk en welke i-node er onderhangt, hoeft men niet te weten.

(Het kan ook zijn dat ik de vraag niet begrepen,
dat er meer over mainframes en VOORSPELOCT vertelt zal moeten worden.)

> bvd
> Julien

Cheers
Geert Stappers