[linux] Re: Wanadoo ADSL informatie

Zo Okt 5 10:08:47 CEST 2008

On Sat, Oct 04, 2008 at 11:38:34PM +0200, Geert Stappers wrote:
> Hoi,
>
> Een Ubuntu computer achter een Speedtouch modem
> wat een Wanadoo ADSL abonnement heeft, kan probleemloos het Internet op.
>
> Eerder was die computer nog een Microsoft Vista computer.
>
> Nu moet die computer draadloos kunnen Internetten
> en is een wifi router achter de Wanadoo Speedtouch geplaatst.
>
> Maar de Ubuntu computer kan niet het Internet op.
>
> Zelfs met alles bekabeld ( dus geen wifi ) lukt het niet.
>
> Wat wel gaat is vanaf de computer naar http://10.0.0.138  (de speedtouch)
> _door_ de wifi router.  En name lookups lukken.

> [...]

Hierboven beweert Geert zowel dat zijn Ubuntu computer niet als wel het
Internet op kan. Het verschil is kennenlijk dat er een router tussen is
geschakeld.

Dit klinkt naar een routeringsprobleem. Een ADSL modem fungeert vaak als
router tusssen je publieke Internet adres en je 10.0.0.0 LAN. Een Wifi
access point zou een router kunnen zijn, maar zou ook gewoon als hub
alle pakketjes kunnen doorgeven. Een laptop bij mij thuis kan zowel via
Ethernet als Wifi (helaas geen werkende Linux driver) het Internet op en
krijgt dan twee IP adressen uit dezelfde 192.168.2.0 range; uit
voorafgaande is dan niet af te leiden over welke interface de default
route verloopt.

Wellicht is hier meer info over je configuratie op haar plaats.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--
				POPPER
Any theory too inconsistent with the facts is bound to be replaced when a more