[linux] Re: minimale configuratie om mail te sturen

Hans van der Made nllgg op ukemi.com
Zo Okt 12 15:18:06 CEST 2008

Hans Paijmans wrote:
> Nu wil ik vanaf mijn laptop mail verzenden vanaf de commandline. Niet
> ontvangen, maar alleen verzenden. Wat is de minimale en gemakkelijkste
> manier om dit te fixen (op Ubuntu 8.04)?

Er zijn stand-alone SMTP-clients, die niets anders doen dan het bericht
dat je via standard input of een bestand aanbiedt te versturen naar een
SMTP-server. msmtp[1] is een mooi voorbeeld waar een Ubuntu-package van
bestaat.

Het nadeel van deze benadering is dat je afhankelijk bent van de
beschikbaarheid van netwerk en SMTP-server. Vandaar dat de meeste mensen
toch mailserversoftware configureren, die dan alleen op localhost
luistert en daarmee altijd beschikbaar is voor lokale clients. Die
mailserversoftware heeft in principe maar weinig configuratie nodig: een
relayserver, een afzenderdomein, en de interface waarop geluisterd moet
worden (127.0.0.1).

Voor Ubuntu is de standaard-aanwezige mailserver Postfix, heb ik
begrepen, en op [2] zou je meer informatie moeten kunnen vinden over de
simpelste manier om e.e.a. op te zetten.

[1] http://msmtp.sourceforge.net/

[2] https://help.ubuntu.com/community/Postfix

Succes,

Hans