[linux] Re: Stichting oprichten

Mark mark op voidzero.net
Do Okt 23 19:47:01 CEST 2008

Hey guys, bedankt voor de replies! :)

On Thu, Oct 23, 2008 at 09:36:15AM CEST, Daniel von Asmuth spoke 3.2K bytes, saying:

> Ik zou een firewall gebruiken tussen je internet netwerk en het
> Internet, in plaats van de server daarvoor te gebruiken. De eerste vraag
> is of die server je desktop PCs moet bedienen of vooral het Internet
> (web server, usenet server, ftp server, mail server). Misschien wil je
> twee PCs gebruiken.

De internetverbinding is met XS4All en ik heb zo'n stoere Fritzbox tot
m'n beschikking. Ik denk dat ik alleen de poorten die ik nodig heb
doorschakel naar binnen toe, en de firewall op de server is dan
voornamelijk voor naar buiten toe.

> Hoe maak je je back-ups?

Ben eraan gewend om een extra hdd te plaatsen en daarop een dagelijkse
incremental backup te draaien met een full backup op zondag en elke 1e
van de maand. Is dat "the Right Way[tm]"?

> OpenLDAP, Samba of NIS.

NIS ken ik niet, maar ik zal eens op zoek naar meer info. Samba gaat
waarschijnlijk wel gebruikt worden vanwege windows-clients. Zo te zien
kan samba zowel gekoppeld worden aan NIS als aan ldap. Met de tweede heb ik
al ervaring middels smbldap-tools. Dus misschien is dat dan het meest
verstandig. En AFS ben ik wel eens in de kernelconfiguratie tegengekomen
dus ook hier zal ik mijn ogen eens voor openen. (Keuzes, keuzes.. ;))

> Hier op het werk hebben we NFS, NIS en automount voor alles met
> uitzondering van Windows. NFS heeft bepaalde security issues. Je kunt
> ook Samba voor gewone documenten gebruiken en er zijn alternatieven als
> AFS.

> Het voordeel van home directories op de server is dat de gebruikers dan
> onafhankenlijk worden van de PC waar ze op dat moment achter zitten.

Ja, maar het zal niet wijs zijn om de hele homedir via NFS ofzo te laten
lopen want dat zal veel bandbreedte vragen. Hoe denken jullie over een
unison of rsync synchronisatie naar de lokale PC?

> CUPS? Dat is een van de mogelijkheden. Ik ken die Lexmark niet. Wat voor
> taal praat dat ding? Het aantal printers dat goed met Linux werkt is
> hoog.

Geen idee wat voor taal hij spreekt. Moet me ook nog maar eens goed
verdiepen in cups. Maar er zijn dus nog meer mogelijkheden?

> Als je de home directories en /var/spool/mail met NFS mount, dan heb je
> geen IMAP nodig voor de mail.
>
> Welke eisen heb je m.b.t. compatibiliteit met thuis-email? Ik gebruik
> sendmail als server en met IMAP en squirrelmail heb ik webmail-toegang
> vanaf het ganse Internet.

Ik zag dat directadmin met exim werkt, hoewel ik zelf de meeste ervaring
heb met courier-imap en postfix. En dan pleuren we roundcube via SSL
erop :)

> Suc6,
> Daniel von Asmuth

Thanks!