[linux] Re: uitzendinggemist e.d.

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Ma Sep 15 17:46:14 CEST 2008

Mark wrote:

> Dude, het is niet wáár. Gebruik mplayerplug-in!
> http://mplayerplug-in.sourceforge.net/
>
> Mark

Mark,

Je hebt helemaal gelijk. Pak een plugin zoals mplayerplug-in of totem of

Bij een goede disributie werkt dit out-of-the box. Soms moet je extra
repsoitories gebruiken omdat de Amerikanen alles gepatenteerd hebben etc
en veel codecs daarom niet standaard meegeleverd kunnen worden.

Voorbeeld: Bij mandriva powerpack werkt het echt direct. Bij de 'free'
versie moet je eerst de plf-repositories toevoegen (van penquin
liberation front). Bij suse moet de bij de free versie packman als repo
toevoegen.
- Dan is het een kwestie van de juiste programma's toevoegen. zoals
mplayerplug-in pf totem-plugin
- Een goede distro zorgt ervoor dat deze plugin geregistreerd wordt bij
je browser. Bij andere moet je zelf een symbolische link maken van de
vereiste .so's naar je browsers plugin directory.

Zoek het voor je eigen distro op.

Als NLLGG heben we laatst wel wat gedaan aan silverlight, en hoe terecht
ook, het is een lastig vraagstuk. Feitelijk maakt de NOS het goed
mogelijk om dit te zien - tegenwoordig. Studeer maar eens op de
problematiek van video-streaming, codecs, javascript enabled browsers,
octrooien, DRM, benodigede bandbreedte, onderhoudskosten, etcetera.

Peter