[linux] Re: uitzendinggemist e.d.

Casper Gielen casper op dse.nl
Di Sep 16 18:03:05 CEST 2008

On Monday 15 September 2008 18:22:08 Paul Slootman wrote:

> "uitzendinggemist" gebruikt geen sliverlight.

Nog niet, maar ik verwacht wel dat dat op termijn gaat gebeuren.
Vroeger werd alles ook nog als Real stream aangeboden. Tegenwoordig is het
allemaal asf/mms . Voor bijzondere gelegenheden (Tour de France, Olympisce
Spelen) zet de NOS Silverlight in. Toen ze daar mee begonnen was het practisch
onmogelijk om dat onder Linux te gebruiken. Inmiddels is het iets verder, en
heb ik het wel eens met succes geprobeerd op een Suse machine. Moonlight
(=Silverlight voor Linux) wordt door Novell ontwikkelt, vandaar.
Ik weet niet of er al distro's zijn die het out-of-the-box leveren.

Er zijn nogal wat mensen met bezwaren tegen Moonlight. De gedacht is dat .NET
en Silverlight uit een heleboel stukken bestaat. Sommige stukken mag je min of
meer vrij implementeren, zoals Novell dus doet. Het gevaar is dat programmeurs
ook functionaliteit uit andere stukken gebruiken, die het dan niet doen onder
Linux. Dan werkt de videostream op zich misschien wel, maar de "Play" knop
niet.

--
	Casper Gielen
casper op gielen.name, CAPSLOCK2000 op zvdk.nl
> Wait a minute! Did you just compare Windows Vista with Ferrari?
It's expensive to own, expensive to fix, and makes you curse like an italian.
						-- eclectro on Slashdot