[linux] nokia n900

paai j.j.paijmans op uvt.nl
Do Dec 17 13:59:28 CET 2009

hoi,
ik heb nu sinds vier dagen een nokia n900. Redelijk tevreden. Voor wie
interesse heeft hier de plus (en minpunten) van het ogenblik, als
vergoeding voor m'n gezeur over mobieltjes van het afgelopen jaar...

- accu leek eerst onvoldoende, maar met wat omzichtig gebruik kom je er
toch twee dagen mee weg.

- synchroniseren van contacts en calender met Google werkt (Ik ben niet
zo dol op syncen met de cloud, maar wat moet dat moet).

- ik heb op mijn PC's lightning voor Thunderbird; die kan ook van en
naar Google agenda lezen schrijven, dus wat dat betreft is de cirkel
rond, met Google als bijna onzichtbare schakel.

- ik lees m'n email op de imap server van de UvT, en dat gaat prima.
Voor smtp gebruik ik mijn vodafone account, en dat werkt ook.

- het opzetten van een terminalverbinding met de nokia (onder wifi) is
triviaal. Heerlijk: een commandline!

- X forwarding van de Nokia als client en een Linux PC als server werkt,
maar de meeste X programmas werken of niet, of maken er een frutje van...

- Omgekeerd zou volgens sommigen ook werken, maar is me nog niet gelukt.

- interface is intuitief en reageert goed.

- jammer genoeg alleen landscape; alleen de telefoon kan in 'portrait' mode.

- documentatie is k*t. Je moet echt een dagje op maemo.org in de
community doorbrengen voordat je weet waar alles zit en hoe alles werkt...

Paai

--
Dr. J.J. Paijmans
Tilburg University: Dept. of Linguistics & AI       013-4662693