[linux] Re: nokia n900

Mendel Mobach mendel op nllgg.nl
Do Dec 17 14:32:59 CET 2009

On Thursday 17 December 2009, paai wrote:
> hoi,
> ik heb nu sinds vier dagen een nokia n900. Redelijk tevreden.
Ik 1 dag :-)

> Voor wie
> interesse heeft hier de plus (en minpunten) van het ogenblik, als
> vergoeding voor m'n gezeur over mobieltjes van het afgelopen jaar...
>
> - accu leek eerst onvoldoende, maar met wat omzichtig gebruik kom je er
> toch twee dagen mee weg.

Ik zit vaak genoeg op kantoor, en de laad mogelijkheden zijn ruim voldoende:
USB, oude nokia connector, nieuwe nokia connector,...

> - synchroniseren van contacts en calender met Google werkt (Ik ben niet
> zo dol op syncen met de cloud, maar wat moet dat moet).

Gelukkig kun je ook syncen met 'exchange' aka zarafa bijvoorbeeld. Overmorgen
eens installeren op een VM om te testen.

> - ik heb op mijn PC's lightning voor Thunderbird; die kan ook van en
> naar Google agenda lezen schrijven, dus wat dat betreft is de cirkel
> rond, met Google als bijna onzichtbare schakel.

Ik hou niet zo van 'cloud'. En ik heb helaas meer users die in mijn agenda
willen kunnen neuzen met hun eigen software zoals Kontact ofzoiets.

> - ik lees m'n email op de imap server van de UvT, en dat gaat prima.
> Voor smtp gebruik ik mijn vodafone account, en dat werkt ook.

Ik gebruik voor mijn email een imap doos, en een eigen Auth SMTP server, werkt
ook perfect.

> - het opzetten van een terminalverbinding met de nokia (onder wifi) is
> triviaal. Heerlijk: een commandline!

Via HSDPA werkt het ook lekker :-) ssh server en client installeren en klaar.

> - X forwarding van de Nokia als client en een Linux PC als server werkt,
> maar de meeste X programmas werken of niet, of maken er een frutje van...
>
> - Omgekeerd zou volgens sommigen ook werken, maar is me nog niet gelukt.
>
> - interface is intuitief en reageert goed.

De interface is erg fijn, goed te bedienen met vingers, ook al zit er een
pennetje bij, die heb ik eigenlijk niet nodig.

> - jammer genoeg alleen landscape; alleen de telefoon kan in 'portrait'
> mode.

Dat valt mee, er zijn meer apps die in portrait kunnen. Photos bijvoorbeeld
(helaas tagged camera foto's niet dat ze gedraait zijn, dus je moet altijd ook
op andere platformen zoals de PC de foto draaien).
Er komt een update aan met meer portrait mode apps zoals de browser gelukkig!

> - documentatie is k*t. Je moet echt een dagje op maemo.org in de
> community doorbrengen voordat je weet waar alles zit en hoe alles werkt...

Ik kom vanaf een N810 als vorige tablet, dus de enige docs die ik nodig had
was hoe mijn batterij en simkaart erin te stoppen. De rest wijst zich wel
vanzelf. Ennuh: laat je verrassen.

Wat ik ook erg fijn vind:
- jabber intergratie
- de AF van de camera, die het best wel goed doet.
- intergratie van SMS en jabber etc....

Niet zo fijn:
- de flitser (wat een nep ding)
- geen portrait in de browser
- maar 2 profielen voor geluid en notificaties. Ik wil 's nachts helemaal niks
weten van email, maar dat kun je niet instellen. De daemon kan het wel aan,
maar de instellingen niet.
- Kan niet videobellen, er zitten dan wel 2 camera's in, je kunt nog steeds
niet bellen.
- De 2e camera is een 100% joke, de kwaliteit is uitermate belabbert.
(Installeer 'mirror' eens om het zelf uit te testen).

Al met al:

Een fijn ding, ik kan er bijna al mijn werk mee doen als ik onderweg ben, nu
eens kijken hoe goed die films kan afspelen.

MVGRMM(F)
--
Mendel Mobach aka BugBlue - mendel op mobach.nl
26C3 27~30 December 2009, Berlin - events.ccc.de/congress/2009/