[linux] Re: Niet in staat nieuw gecompileerde kernel op te starten

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Do Dec 24 15:36:27 CET 2009

Julien,

Julien Michielsen schreef:

> Tijdens het booten lijkt het systeem een schijf niet te kunnen lezen, zodat
> het komt met de melding
> Fatal: could not load /lib/modules/2.6.32-0.2-pae/modules.dep: No such file or
> directory
> Toch bestaat dit bestand, en ik vraag me af om welke reden die file niet wordt
> gezien, terwijl de bestanden er wel staan.

Hoe weet je dat dit bestand er is?
> Zou het kunnen zijn dat de bestanden - die blijkens de naam (/dev/sd*) als
> scsi-bestanden worden gezien eerst een "scsi-lees-module" moeten laden, maar
> dit niet kunnen omdat die modules op een scsi-schijf staan? Als dat zo is,
> hoe kom ik daar dan omheen?

Als ik het zo lees heb je geprobeerd een eigen kernel te compileren op
suse versie 11.1.

En deze geeft nu foutmeldingen. Voorzover ik kan gokken komt dat omdat
sommige drivers die je nodig hebt alleen als module beschikbaar zijn, en
dan heb je een geldige initrd nodig voor die betreffende kernel met die
modules.

 Nu is dit gedoe altijd erg distri-specifiek. De meest directe hit die
ik tegenkom voor suse is wat belegen, maar de meneer die antwoord geeft
is in het algemeen erg trefzeker. Je kan dergelijke vragen ook op die
opensuse lijst stellen.
Essentie: je pakt de verkeerde initrd

Alternatief: je hebt geen initrd gecompileerd en dan moet je dat alsnog
doen, eventueel door chroot te gebruiken as je niet meer kan opstarten
en dit vanuit een andere distro moet doen. Suse heeft altijd een
mkinitrd commando zonder opties gehad. Niet elke distro is zo gelukkig.
Zie http://www.opennet.ru/docs/HOWTO/Kernel-HOWTO-11.html

Voor debian zijn er blijkbaar andere opties, maar dat zal wel niet
werken onder suse:
http://www.linuxquestions.org/questions/debian-26/modprobe-fatal-could-not-load-libmodules...modules.dep-335214/

pae staat verder voor een kernel waarin je meer ("hoog") geheugen kan
aanspreken. Dat staat dan als keuze aan voor de kernel die je hebt
gebakken. http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension

Veel kristallen bol werk en ik hoef niet goed te hebben gegokt ....

Peter (die lang niet zoveel weet van kernels als zou moeten en er daarom
meestal van wegblijft)