[linux] reverse lookups werken niet goed

Udo van den Heuvel udovdh op xs4all.nl
Vr Dec 25 10:29:11 CET 2009

Beste mensen,

Op deze kerstdag heb ik een probleempje gevonden met reverse lookups bij
m'n caching dns.
De lokale zones doen het prima, ook reverse.
De named.ca wordt zo te zien goed gebruikt voor de forward lookups.
Maar als ik b.v. www.yahoo.ping wordt het IP van de server wel snel
gevonden maar duurt het ~15 seconden todat de ping replies (als
IP-nummer, geen naam) getoond gaan worden.
Lokaal laat ping wel een naam zien en komen de replies sneller.

Als ik nslookup start en naar b.v. 194.109.6.66 laat zoeken komt er:
;; connection timed out; no servers could be reached

Allemaal vreemde zaken.

Hoe kan ik dit het beste debuggen?

Groeten,
Udo