[linux] Re: Audio device detectie

Ad van den Broek advandenbroek.nl op gmail.com
Di Dec 29 19:25:04 CET 2009

@Paul,

> Jij denkt dat de BIOS nog gewoon actief is als je OS draait?
Ja ;-)
nu is "actief" wellicht een ongelukkig woord.
De BIOS-software is er en niemand die die er zomaar uit krijgt ;-)
maar het is idd maar de vraag of het OS er gebruik van maakt.

en het zou dus zo kunnen zijn dat de BIOS geen audio-jack detectie doet
en het kan dus zijn dat Win-XP inderdaad een audio driver heeft die
rechtstreeks audio-jack detectie doet
maar het kan ook zijn dat de WIndows audio driver voor de audio-jack detectie
een BIOS-call doet
en het kan zo zijn dat linux audio-drivers geen audio-jack detectie doen
het kan wellicht allemaal...
maar dan ben ik dus aan het raden
en ik hoopte dat iemand wellicht eea kan hard maken.

> - als dat al zo was, dan zal nog steeds de driver van de audio gebeuren het
> doorgegeven krijgen van de BIOS, want de OS weet niks van zulke dingen
Klopt,
en dan hoop ik dus te weten te kunnen komen op welke manier ik dat aan
het BIOS moet vragen.

--

With best regards,
Ad van den Broek