[linux] Harde schijf laptop wel zichtbaar, maar niet toegankelijk.

Bas Roufs basroufs op gmail.com
Di Jan 6 16:44:32 CET 2009

Beste mensen
De harde schijf van een laptop kan ik 'zien' als ik een Knoppix-CD in
de CD/DVD drive van een laptop zet: als 'hda1' via o.a. Konqueror en
terminal >mc (midnight commander). Maar de (Windows) bestanden die er
nog op moeten staan, openbaren zich niet. Ook lukt het niet een
willekeurig bestand of map te creëren en op die harde schijf te
zetten. Ook is het mij tot nu toe niet gelukt er een linuxdistro (in
mijn geval Kubuntu 8.1) op te zetten. Wel krijg ik bij het opstarten
van Knoppix vanaf de CD/DVD combodrive foutmeldingen in de trant van:
'The file protocol died unexpectedly',  'The media protocol died unexpectedly'.

Hoe dan ook. Ik ben op zoek naar een manier om alsnog op die harde
schijf te komen, deze helemaal schoon te  formatteren, om er daarna
alsnog Ubuntu of Kubuntu 8.10 op te zetten. Resten van Windows,
eventuele virussen e.d. wil ik op deze manier wegwerken. Kan iemand
mij op weg helpen? Bijvoorbeeld door me geschikte commando's door te
geven voor Terminal of Midnight Commander?

Voor de zekerheid vat ik hieronder de belangrijkste specificaties van
de laptop samen. Alvast bedankt voor het meedenken. Vriendelijke
groet,

Bas Roufs.

SPECIFICATIES
"Medion MD 5400", 40 GB harde schijf, 4 x USB 2.0, CD/DVD 'combodrive'
(CD's afspelen en branden, DVD's afspelen),   werkgeheugen 256 MB DDR
RAM (uitbreidbaar tot max. 1024 MB), Firewire IEEE 1394, 10/100 Mbit
Fast ethernet RAM, intern 56 k modem.
Grafische mogelijkheden: 'nVidia Geforce 4 440 Go', scherm 15 ´'
grafische kaart 64 MB, PCMCIA, microfoon, audioplayer.

--
Viaconsensus