[linux] Re: Harde schijf laptop wel zichtbaar, maar niet toegankelijk.

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Di Jan 6 22:09:20 CET 2009

Op 20090106 om 16:44 schreef Bas Roufs:
> Hoe dan ook. Ik ben op zoek naar een manier om alsnog op die harde
> schijf te komen, deze helemaal schoon te  formatteren, om er daarna
> alsnog Ubuntu of Kubuntu 8.10 op te zetten. Resten van Windows,
> eventuele virussen e.d. wil ik op deze manier wegwerken. Kan iemand
> mij op weg helpen? Bijvoorbeeld door me geschikte commando's door te
> geven voor Terminal of Midnight Commander?

 * Wordt root,
   deze keer omdat je met disken ( eigenlijk stukken disk ) gaat werken

 fdisk -l /dev/hda   # laat de partitie tabel zien
 mkdir /target  # nieuwe directory die als mountpoint gebruikt gaat worden
 mount /dev/hda1  /target   # partitie wordt gemount
 # onder /target  vind je nu inhoud van de oude disk
 # kopieer wat jij nodig vindt
 cd     # om zeker te zijn dat je niet op de partitie staat ( "device busy" )
 umount /target laat de partitie los

 # wissen zoals reeds elders beschreven
 dd if=/dev/zero of=/dev/hda  bs=40960

Cheers