[linux] Re: Harde schijf laptop wel zichtbaar, maar niet toegankelijk.

Bas Roufs basroufs op gmail.com
Za Jan 10 22:42:50 CET 2009

Beste allemaal
Bedankt voor jullie adviezen, Joop en Udo. Even een kort
tussenbericht. Even na zevenen, eerder vanavond heb ik dit commando op
mijn HD losgelaten:

dd if=/dev/zero of=/dev/hda

Zoals op dit forum aangeraden door verschillende meedenkers, heb ik de
laptop enkele uren met rust gelaten en Unix gewoon zijn werk laten
doen.  Wel vroeg ik aan dit forum of je op één of andere manier iets
kunt zien wanneer dit proces 'klaar' is. Een antwoord die binnen kwam,
was deze:

> Nou, heel simpel. Je krijgt een foutmelding (ik denk "write error") als je
> schijf helemaal vol nullen staat. ....

Nu, een kleine 3 uur na het ingeven van het bovengenoemde dd-commando
heb ik weer gekeken hoe de vlag er bij hangt. Een foutmelding is er
niet. Wel een soort eindrapport dat erop lijkt te wijzen dat Unix
'klaar' is:

dd: writing to 'dev/hda': No space left on device
78140161+0 records in
78140160+0 records out
40007761920 bytes copied, 6835.68 seconds, 5.9 MB/s

Even naar aanleiding van dit advies: ,,,,

> Zo ver hoef je het niet te laten komen. De
> partitietabel en boot sector zijn maar 512 bytes lang, en die zijn allang
> verdwenen. Je kunt hem dus gewoon afbreken met Ctrl-C, en dan is
> alles waar je last van zou kunnen hebben, weg.

> Gewoon afbreken met Ctrl-C.
> De toegevoegde waarde van een hele harddisk met 0'en is klein.
> Het gaat om het begin dat overschreven moet zijn.

Eer ik aan 'Ctrl-C' toekwam, was het proces al klaar: aanzienlijk
sneller in vergelijking met wat ik er van te voren van verwacht had.

> O, en nu we het er toch over hebben: het gebeurt niet zo vaak dat je
> een hele computer met HD lekker kunt overschrijven. Geniet ervan!

:-)! Dat doe ik met volle teugen ...........:-)

> Stoei eens lekker met cfdisk (en lees man cfdisk)

man cfdisk had ik al eerder vanavond even geraadpleegd. Het verhaal
daar over commando's, opties e.d. is duidelijk. Maar wat ik nog weten
wil: hoe kan ik de schijf het beste opnieuw indelen:
één 'logical' partitie van ?? GB/ MB?
één SWAP partitie van 1? GB?
één ...... partitie van ?? GB?
.........?
Is er ergens een site met een voorbeeldindeling?

Hoe dan ook, ik ga sowieso met CFDISK aan de slag.

> en met mke2fs (en maak er dan een e2 of e3fs
> van, en probeer uit te vinden waarom dat nuttig is).

Voor mke2fs heb ik geen manual aangetroffen. Kun je kort aanduiden
waar dit voor is?

> En als het niet lukt,dan horen we het wel :-) kwaad kan het niet; ik heb
> nog nooit gehoord dat een HD daar kapot van ging.

Ik houd jullie op de hoogte! ....

> Succes, en vooral veel plezier!

Dank je wel, goed weekeinde verder!

Groetjes,