[linux] Re: Harde schijf laptop wel zichtbaar, maar niet toegankelijk.

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Za Jan 10 20:06:44 CET 2009

On Saturday 10 January 2009 19:17:19 Bas Roufs wrote:

> Beste allemaal
>
> Een half uur geleden heb ik dit commando via terminal losgelaten op de
> harde schijf van de laptop:
>
> dd if=/dev/zero of=/dev/hda
>
> Aangezien ik een eventuele partitietabel ook wil overschrijven, heb ik
> voor 'hda' gekozen in plaats van 'hda1'.
> Tot nu toe loopt de machine nog steeds - dat is o.a. te merken aan een
> flikkerend groen lampje dat is bedoeld om activiteit op de harde
> schijf aan te duiden. Ik zie ook verder geen foutmeldingen. Maar ik
> zie ook geen voortgangsrapportage of iets dergelijks. Mijn vraag is
> [...]

Nou, heel simpel. Je krijgt een foutmelding (ik denk "write error") als je
schijf helemaal vol nullen staat. Zo ver hoef je het niet te laten komen. De
partitietabel en boot sector zijn maar 512 bytes lang, en die zijn allang
verdwenen. Je kunt hem dus gewoon afbreken met Ctrl-C, en dan is alles waar
je last van zou kunnen hebben, weg.

O ja, het complete commando is iets van dd if=.. of=.. bs=512 count=1, of zo,
maar ik vind het handiger om hem gewoon te laten doorlopen tot ik er genoeg
van heb.

O, en nu we het er toch over hebben: het gebeurt niet zo vaak dat je een hele
computer met HD lekker kunt overschrijven. Geniet ervan! Stoei eens lekker
met cfdisk (en lees man cfdisk) en met mke2fs (en maak er dan een e2 of e3fs
van, en probeer uit te vinden waarom dat nuttig is). En als het niet lukt,
dan horen we het wel :-) kwaad kan het niet; ik heb nog nooit gehoord dat een
HD daar kapot van ging.

Succes, en vooral veel plezier!

--
J.J. Gerritse