[linux] Re: fsck op grote partities

asmuth asmuth op bakunin.xs4all.nl
Wo Jan 14 12:33:32 CET 2009

On Wed, Jan 14, 2009 at 09:49:57AM +0100, Paul de Vries wrote:
> Suse 11.0 heeft fsck default uitgezet voor ext3, een uiting van
> vertrouwen.
> toch komt het op mijn ouwe servertje nog wel eens voor dat er na een
> crash errors zijn.
> voor mijn nieuwe server krijg ik een gigagroot fs (20 TB), daarvan wil
> je dus geen fsck tijdens het booten, maar af en toe een sanity check
> lijkt me ook niet verkeerd.
> fsck wil niet online controleren, maar hoe doe je dat dan?

Allereerst stopt de betere Linuxer niet al zijn/haar bestanden in 1 file
system; beter is om het root (/) file system klein te houden en de
appplicatie data bijv. in een apart /opt file system te stoppen.

De eerste optie is om fsck weer uit te zetten omdat het meestal niet
lang duurt; de man page zegt:
       Hence, for ext3 filesystems,  e2fsck  will  normally
       run the journal and exit, unless its superblock indicates that further
       checking is required.

De tweede optie is om tijdens het booten te controleren of je file system
netjes afgesloten is en het alleen dan te mounten en anders de fsck in de
achtergrond te laten doen.

De derde optie is om per nachtenlijke cron taak een 'e2fsck -n' te laten
doen en als dat problemen rapporteert een fsck run in te plannen.

Suc6,

Daniel von Asmuth.