[linux] Re: fsck op grote partities

Paul de Vries pdvsfh4 op xs4all.nl
Wo Jan 14 15:45:41 CET 2009

On 14 Jan 2009, at 12:33, asmuth wrote:

> Allereerst stopt de betere Linuxer niet al zijn/haar bestanden in 1
> file
> system; beter is om het root (/) file system klein te houden en de
> appplicatie data bijv. in een apart /opt file system te stoppen.

> De eerste optie is om fsck weer uit te zetten omdat het meestal niet
> lang duurt; de man page zegt:
>       Hence, for ext3 filesystems,  e2fsck  will  normally
>       run the journal and exit, unless its superblock indicates that
> further
>       checking is required.

het gaat hier om een fileserver, /boot, / zijn klein en worden normaal
gecontroleerd.

via een raid controller kunnen 24 2tb schijven worden aangesloten, het
is dan maximaal flexibel om die allemaal in 1 pool te stoppen, zeg /
data op /opt zo je wilt.

> De tweede optie is om tijdens het booten te controleren of je file
> system
> netjes afgesloten is en het alleen dan te mounten en anders de fsck
> in de
> achtergrond te laten doen.

ik denk dat de meeste distributies iets vergelijkbaars inbouwen: mount
ro, fsck, remounmt rw.
maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ze dat doen, kan niet erg
ingewikkeld zijn.

> De derde optie is om per nachtenlijke cron taak een 'e2fsck -n' te
> laten
> doen en als dat problemen rapporteert een fsck run in te plannen.

ook e2fsck -n /data zegt dan: Warning!  /data is mounted.

> Suc6,
>

> Daniel von Asmuth.

mvg paul.