[linux] Re: fsck op grote partities

asmuth asmuth op bakunin.xs4all.nl
Do Jan 15 09:38:02 CET 2009

On Wed, Jan 14, 2009 at 03:45:41PM +0100, Paul de Vries wrote:

> het gaat hier om een fileserver, /boot, / zijn klein en worden normaal
> gecontroleerd.

> ik denk dat de meeste distributies iets vergelijkbaars inbouwen: mount
> ro, fsck, remounmt rw.
> maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ze dat doen, kan niet erg
> ingewikkeld zijn.

Om een fsck op het / (root) file system tijdens boot te doen, wordt iets
dergenlijks gebruikt; de overige file systems worden daarna ge-fsck-ed en
dan gemount, waarna init verder gaat met opstarten.... Iets anders is
om initieel een RAM disk te mounten als / file system en na de fsck van
root te wisselen.... Gelukkig gaat deze thread niet over het / fs.

> ook e2fsck -n /data zegt dan: Warning!  /data is mounted.

# e2fsck -n /dev/lvm01/data.vol
e2fsck 1.32 (09-Nov-2002)
Warning!  /dev/lvm01/data.vol is mounted.
Warning: skipping journal recovery because doing a read-only filesystem check.
data.vol has gone 220 days without being checked, check forced.
Pass 1: Checking inodes, blocks, and sizes
Pass 2: Checking directory structure
Pass 3: Checking directory connectivity
/lost+found not found.  Create? no

Pass 4: Checking reference counts
Pass 5: Checking group summary information

data.vol: ********** WARNING: Filesystem still has errors **********

data.vol: 4179/4528064 files (5.4% non-contiguous), 6832999/9082880 blocks

Dit soort resultaat suggereert dat Linux vindt dat het tijd wordt om het
file system te repareren, dus e2fsck te draaien zonder de '-n' optie.

Met vriendenlijke groet,

Daniel von Asmuth