[linux] Re: Hoe de internetconnectie 'eth0' te activeren?

paai J.J.Paijmans op uvt.nl
Do Jan 15 13:52:57 CET 2009

Bas Roufs wrote:
> Zoals gisteren vermeld, is het me gelukt Kubuntu 8.10 op de laptop te
> installeren. Anderzijds: geen enkele internetverbinding functioneert.
> Dit ondanks het feit dat de laptop met hetzelfde ethernetmodem
> verbonden is als de grote PC vanwaaruit ik dit bericht schrijf. Puur
> hardwarematig heb ik minstens twee mogelijkheden om de laptop met het
> internet te verbinden via dat ethernetmodem. De eerste mogelijkheid is
> 'gewoon' via een 'RJ-45 LAN'  ingang. De tweede mogelijkheid doet zich
> voor via een PCMCIA ethernetverbindingskaart in
> [...]
Een paar opmerkingen: de grafische netwerkmanagers van KDE zijn
vaak niet in staat veranderingen te bewaren. Schakel ze uit en edit
/etc/network/interfaces zoals hieronder.

auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.1.20
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1

Kijk uit voor kpowerdevil. Dat is ook buggy.

Je weet dat je in ubuntu geen aparte superuser als 'root' hebt? Gebruik
kdesudo om te editen. 'sudo vi' kan ook, maar heeft bepaalde risicos.

Paai

--
Dr. J.J. Paijmans
Tilburg University: Dept. of Linguistics & AI                013-4662693