[linux] Re: Hoe de internetconnectie 'eth0' te activeren?

Bas Roufs basroufs op gmail.com
Do Jan 15 15:09:32 CET 2009

Beste Paai en anderen
Bedankt weer voor het snelle meedenken.
Even naar aanleiding van deze waarschuwing:
> Een paar opmerkingen: de grafische netwerkmanagers van KDE zijn
> vaak niet in staat veranderingen te bewaren.
Zojuist heb ik even nagetrokken of veranderingen wel bewaard blijven
als ik Kate (een grafische teksteditor van KDE) gebruik via:
terminal> kdesudo kate
Dat blijkt het geval te zijn. Zelfs na het opnieuw opstarten van de PC
komt het bestand /etc/network/interfaces weer te voorschijn met de
allerlaatste veranderingen erin.

Toch is het mij nog niet gelukt om eth0 correct te activeren. Na het
opnieuw opstarten van de PC blijkt eth0 'unmanaged' te zijn. Weliswaar
is dat een andere status als 'down', zoals het eerst was. Maar de
internetverbinding is nog steeds niet 'active'.  Daarom is mijn vraag
nu: moet ik één of meer van de dingen die ik gedaan heb, anders doen.
Dit is wat ik gedaan heb:

Stap 1. terminal> kdesudo kate /etc/network/interfaces

Stap 2. Ik kwam in dat bestand en zag daar het volgende staan:
auto lo
iface lo inet loopback

Stap 3. De door jou aangeraden dingen heb ik erbij gezet:
auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.1.20
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1

Stap 4.Het bestand heb ik bewaard (save) en correct afgesloten. Via
CONTROL-Q heb ik Kate verlaten.

Stap 5. Terminal afgesloten, PC opnieuw opgestart, terug gegaan naar
'interfaces' en eth0 gecontroleerd. In 'interfaces' bleken de
veranderen bewaard te zijn gebleven. Maar 'eth0' is nu 'unmanaged'.

Extra complicatie in dit verband: in de BIOS moet je aangeven welk
besturingssysteem de laptop gebruikt. Je hebt daar slechts twee
keuzes: DOS en Windows XP, de systemen die vroeger op de laptop
stonden. Ik heb nog geen manier gevonden om Kubuntu, Ubuntu of Linux
Debian aan dat lijstje toe te voegen. Momenteel staat de BIOS op
Windows XP, eerst op DOS. Op geen van beide manieren komt de connectie
 tot stand - WINXP staat sowieso niet meer op de laptop. Alleen via
Linux was de harde schijf nog te herstellen.

Hoe nu verder? Nog andere of aanvullende ideeën om eth0 geactiveerd te krijgen?

Groet, dank,
Bas.

--
Viaconsensus