[linux] Re: internet in de trein...

Peter Fokker nllgg op berestijn.nl
Do Jan 15 22:09:22 CET 2009

"paai" wrote:

> Zag net dat er vanaf volgend jaar internet in de trein zou
> komen, en ik vroeg me af hoe ze dat zouden gaan regelen en
> of dat vervolgens ook voor Linux zou gaan werken.
> God weet gaan ze er dongels voor verkopen die alleen onder
> Windows ge"installeerd kunnen worden...

Nee, misschien werkt het gewoon met je op naam gestelde OV-chipcard.
Kunnen de kosten meteen handig verrekend worden. Gemakkelijk!

But serious...

> Overigens, die Vodafoon- en KPN-dongels voor internet, lopen
> die onder Linux? Of is dat nooit geprobeerd?

Dongel? Is dat weer zo'n KPN-neologisme?

Ik heb sinds enige tijd een Vodafone/HUAWEI USB-modem (een
'Vodadfone-zeepje').  Dat werkt goed samen met de Ubuntu op m'n Mingos
laptop, vooral nadat ik de bijbehorende (open source) software had
gevonden bij een softwarelab van Vodafone in Spanje. In feite gaat het
om een set Python-scripts.

Gelukkig was het open source, want om een of andere reden
concludeerde de software in het buitenland dat er geen
vodafone-netwerk beschikbaar was. Ja, het netwerk Vodafone-NL
was inderdaad niet beschikbaar maar wel een ander Vodafone-netwerk.
In de identificatie van de SIM staat (ook) het nummer van het
netwerk, en dat is DUS het enige netwerk waar de driver naar
zoekt. Gelukkig kon ik in de Python-code tijdelijk het nummer van
het buitenlandse Vodafone-net zetten zodat ik alsnog kon roamen
met mijn NL SIM-kaart.

Ik heb goede resultaten gehaald met remote beheer via SSH via
deze verbinding. Kosten? EUR 30 ex. BTW/maand wat overeenkomt
met een 'bandbreedtebundel' van 250 MB/maand in NL resp. 50 MB/maand
in 42 Vodafone-landen resp. 4 MB/maand elders (of een combinatie
daarvan naar rato).

't Is overigens wel errug afhankelijk van de dekkingsgraad.
In NL gaat het vaak wel goed, ook in de trein (al is er een witte plek
ter hoogte van de Naardermeer). In het buitenland is het in mijn
ervaring minder goed, vooral in rurale gebieden (duh). In de
stad lukt het vaak wel.

Groeten,

--Peter Fokker

--
Doe mee met het referendum over het Electronisch Patienten Dossier
van minister Klink. Stuur uw stembiljet -- door de minister