[linux] Re: Hoe de internetconnectie 'eth0' te activeren?

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Vr Jan 16 13:02:22 CET 2009

On Friday 16 January 2009 12:50:07 Bas Roufs wrote:
[...]
> Nu kan ik mijn vraag hierover preciezer stellen: moet ik die eerste 2
> regels (auto ... loopback) laten staan of weghalen? Zowel in de laptop
> als op de grote PC heb ik deze aangetroffen. Bij de grote PC staat er
> overigens niets anders dan die eerste 2 regels, hoewel de
> internetverbinding daarvan goed functioneert.

Die moet je laten staan, want die definiëren je loopback interface, en dat heb
je voor een heleboel dingen nodig.

Zie je het ook staan als je gewoon ifconfig doet?

> kunnen zijn .... Maar een paar uur later zag ik enkele van de juiste
> nummers boven water komen via een ifconfig-test - met uitzondering dus
> van 'gateway'.
>
> Hoe dan ook: de internetverbinding vanuit  de laptop heb ik nog niet...

En dat kan kloppen, als je je gateway nog niet kent, want al je intenetverkeer
gaat daarnaar toe. Het zou je modem of router moeten zijn. Probeer desnoods
eens nmap 192.168.1.0/24 en kijk wat er zoal op je netwerk zit...

Succes!

--
J.J. Gerritse
Mühlenstraße 11