[linux] Re: Hoe de internetconnectie 'eth0' te activeren?

Bas Roufs basroufs op gmail.com
Vr Jan 16 12:50:07 CET 2009

Beste Paai en allemaal
> únmanaged - is dat niet een draadloze kreet?

Dat weet ik niet - met draadloze netwerken heb ik geen ervaring.
Desalniettemin - dit is wat er precies staat als je met de muis wijst
naar het wereldbolicoontje over de connectie-status van het apparaat:
Device: eth0
State: unmanaged.
Wel weet ik zeker dat kreten zoals 'eth0' en 'eth1'  betrekking hebben
op de verbinding met een ethernetmodem via een poort waar de RJ-45
stekker in moet.

(knip)

> Met andere IP/nummers, neem ik aan?

Zodra bepaalde nummers boven water kwamen via een ifconfig-a test, heb
ik die aangepast, te weten:
address 192.168.1.20
netmask 255.255.255.0
Zelfs de naam 'eth0' heb ik via een paar tests getoetst op correctheid.
Alleen voor de 'gateway' heb ik nog geen  terminal/ unix test gevonden
- zolang dat nog niet het geval is, houd ik de door jou gesuggereerde
reeks cijfers en punten daarvoor aan: 192.18.1.1

Er blijft mij nog één vraag over in dit verband. Ik heb deze al eerder
op dit forum gesteld, maar heb er nog geen antwoord op gekregen: heb
ik het totale 'interfaces' bestand op een correcte manier opgezet? Dat
bestand ziet er nu als volgt uit:

auto lo
iface lo inet loopback
auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.1.20
netmask 255.255.255.0
gateway 192.18.1.1

Nu kan ik mijn vraag hierover preciezer stellen: moet ik die eerste 2
regels (auto ... loopback) laten staan of weghalen? Zowel in de laptop
als op de grote PC heb ik deze aangetroffen. Bij de grote PC staat er
overigens niets anders dan die eerste 2 regels, hoewel de
internetverbinding daarvan goed functioneert.

> Hoewel 192.168... tamelijk standaard zijn voor eigen netwerkjes.
Zoals gezegd: de getallen naast 'address' komen uit een ifconfig - a test.

> Op gevaar af neerbuigend te lijken: ik ken je niet, dus hoe groot
> is je kennis van netwerken enzo? Ik ben ook geen expert, maar
> het is nodig een beetje te anticiperen op jouw kennis.

Die kennis is beperkt - het ontstaat al doende, met gezond verstand en
intuÏtie en in goed overleg met deze plus nog een tweetal andere
gebruikersgroepen-fora. Dat geldt overigens voor héél Linux en Ubuntu/
Kubuntu 8.10. Pas in november 2007 ben ik begonnen met de overstap van
Windows naar Linux.

> Als je dus klakkeloos mijn nummers hebt overgenomen moeten we
> er even echt voor gaan zitten :-)

'Klakkeloos' is niet het goede woord. Toen ik ze overnam, voelde ik al
aan mijn 'water' dat die nummers wel eens apparaat-specifiek zouden
kunnen zijn .... Maar een paar uur later zag ik enkele van de juiste
nummers boven water komen via een ifconfig-test - met uitzondering dus
van 'gateway'.

Hoe dan ook: de internetverbinding vanuit  de laptop heb ik nog niet...

Tot zover voor nu. Bedankt voor het meedenken.

Bas Roufs.

--
Viaconsensus