[linux] Re: Hoe de internetconnectie 'eth0' te activeren?

Bas Roufs basroufs op gmail.com
Vr Jan 16 14:54:22 CET 2009

Beste allemaal
Het intensieve meedenken vanuit verschillende kanten waardeer ik zeer.
Ik neem even enkele vragen/ suggesties van de afgelopen 2 uur door.

N.a.v. deze suggestie:....

> Die gateway 192.18.1.1 is zeer onwaarschijnlijk zo niet onmogelijk in
> combinatie met de andere ip's. Veel waarschijnlijker is 192.168.1.1 (of
> was het maar een typefout, 18 ipv 168?), maar deze waarde is
> modem-specifiek. Kijk dus eens in de handleiding van je modem.

En deze: ...

> En dat kan kloppen, als je je gateway nog niet kent, want al je intenetverkeer
> gaat daarnaar toe. Het zou je modem of router moeten zijn. Probeer desnoods
> eens nmap 192.168.1.0/24 en kijk wat er zoal op je netwerk zit...

> ...Het kan zijn dat ergens in de netwerkinstellingen aangegeven moet worden, dat DHCP moet worden
> gebruikt.....

Heb ik de 'Web configurator' van mijn modem geraadpleegd. Uit het
onderdeel 'System status' haal ik het volgende:

System Status

System Name: adsl-modem
ZyNOS F/W Version: V3.40(MU.3)D0 | 05/04/2005
DSL FW Version:TI AR7 01.01.08.00
Standard:ADSL_G.dmt

WAN Information

IP Address:82.169.250.209
IP Subnet Mask:255.255.224.0
Default Gateway:82.169.255.254
VPI/VCI:0/ 34

LAN Information

MAC Address:00:13:49:1c:ec:0a
IP Address: 192.168.1.254
IP Subnet Mask: 255.255.255.0
DHCP: Server
DHCP Start IP: 192.168.1.33
DHCP Pool Size: 32

DHCP Table
========
Host Name: Viaconsensus1 (DE NAAM VAN DE GROTE PC)

IP Address: 192.168.1.33

MAC Address: 00-13-D3-90-EE-C2

Als het gaat om het bestand /etc/network/interface in samenhang met
het bovenstaande, heb ik enkele vragen.

GATEWAY
Moet ik bij het invullen van de cijfercode voor 'gateway' uitgaan van
de cijfercode bij "WAN Information" > "default gateway"?

SUBNET MASK
De 'subnet mask' bij WAN en die bij LAN verschillen enigszins van
elkaar. Welke moet ik vermelden in 'interfaces'?

NOG MEER VAN BOVENSTAANDE INFO VERWERKEN?
================================
Is er nog meer van de bovenstaande informatie waarvan het nuttig is
deze te verwerken in 'interfaces' of elders in de instellingen,
bijvoorbeeld via 'KNETWORKMANAGER'?
Tot slot nog even naar aanleiding van dit:

[...]

Merkte jij, Joop dit op:

> Die moet je laten staan, want die definiƫren je loopback interface, en dat heb
> je voor een heleboel dingen nodig.

Akkoord, duidelijk.

> Zie je het ook staan als je gewoon ifconfig doet?

De commando's 'ifconfig-a' en 'ifconfig' (zonder -a dus) leveren
allebei exact hetzelfde resultaat op als het om de laptop gaat. Zie
hieronder. Een opvallend detail in dit verband zijn de '24 errors'
vermeld bij de 'RX packets' en 'TX Packets' in de alinea 'lo'.

bas op Viaconsensus2:~$ ifconfig
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:40:ca:bc:9e:88
          inet addr:192.168.1.20  Bcast:192.168.1.255  Mask:255.255.255.0
          UP BROADCAST MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:0 (0.0 B)  TX bytes:0 (0.0 B)
          Interrupt:10 Base address:0x1800

lo        Link encap:Local Loopback
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:1384 (1.3 KB)  TX bytes:1384 (1.3 KB)

Tot zover voor nu. Met vriendelijke groet,

Bas Roufs.

--
Viaconsensus