[linux] Re: hulp gevraagd voor ADSL configuratie

Zo Jan 18 22:19:58 CET 2009

On Sun, Jan 18, 2009 at 08:19:44PM +0100, Paul de Vries wrote:
> ik ben begonnen met basic adsl via xs4all meteen toen het hier
> beschikbaar kwam, daarbij hoorde dat alcatel modem dat niets anders is
> dan een brug tussen isp en lan.

de eerste bug die je bouwde, was alleen tussen je modem en je machine.
niet je lan. Gelukkig is dat verdwenen.

> een paar jaar geleden werd de verbing plotseling erg traag en
> onbetrouwbaar, volgens monteur kpn door overbelasting van de route
> tussen huizen en distributiepunt. conclusie was dat de snelheid fors
> omlaag moest.

't probleme is dat je last van overspraak kunt hebben. Iemand ver weg
met hoge ADSL snelheid zal voor storingen kunnen zorgen op jouw lijn.

> en zo leefden beide verbingen naast elkaar, de eneprimair zakelijk de
> andere primair prive, xs4all via vast ip van buiten af toegankelijk,
> chello met dyn ip niet.
>
> ongeveer een half jaar geleden is er plotseling iets veranderd:
> inkomend verkeer op het adsl modem kwam niet meer binnen, merkte ik
> aan ssh, sftp, ftp, www. wegens drukke bezigheden op een totaal ander
> vlak toen maar laten zitten tot nu toe.

Als dat allemaal niet (meer) binnenkomt, dan zou ik *dat* probleme
oplossen. Het kan zijn dat op jouw LAN ergens een rogue host gestaan
heeft die gezellig mail stond te verspreiden en xs4all zal dan netjes je
verbinding afkappen (niet helemaal waar maar wel voor een groot deel).

> en dan nu de vraag: door deze nieuwe server gaat hier alles op de
> schop, mooi moment op dubbele definities in 2 hardware routers samen
> te voegen tot 1 software router.

Je kunt een firewall kopen met meerdere interfaces, Op de ene sluit je
je ene modem aan, op de andere nterface de andere. Je kiunt dan regelen
welke verbinding wat doet/gaat doen.

Maargoed, ik zou de problemen de nek om proberen te draaien, in plaats
van te negeren.

--
http://www.linux-it.nl