[linux] Re: Hoe de internetconnectie 'eth0' te activeren?

Bas Roufs basroufs op gmail.com
Ma Jan 19 18:06:55 CET 2009

Beste Paai en elk ander lid van deze lijst

Hier ben ik weer. Ben wat verder gekomen. Maar het probleem ten
principale - de ontbrekende internetverbinding vanaf mijn laptop- heb
ik nog niet kunnen oplossen.  Graag jullie feedback - mede aan de hand
van mijn vragen hieronder.

> Bas, doe 'ping 192.168.1.254'.

Is gelukt.
N.B.: dit blijkt alleen te werken als de 'standard OS' in de
BIOS-instellingen op 'DOS' staat!

> Als dat werkt, en de rest niet, moet je de kreet 'sudo route add defaultgw 192.168.1.254'  slaken. Dat zet expliciet de gateway.

is gebeurd.

 Als het goed is moet je
> daarna ip-nummers als 137.56.168.178 kunnen pingen
> (c'est moi).

Is goed gegaan. Dus de 'gateway' is ook gezet.

> Als dat lukt kijk je of je nameserver het doet met
> 'ping paai.uvt.nl'. Als dat ook werkt, is je verbinding in
> orde.

Lukt niet, is niet in orde dus. Ook een paar willekeurige anders sites
heb ik op dezelfde manier 'gepingd'.

> zo niet: doe dan eens 'cat /etc/resolv.conf' om te zien
> wat je nameserver is. Als je aan een welopgevoede dhcp
> server hangt, zou die daarin een naamserver moeten
> doorgeven, maar dat doet hij dan dus niet.
Zowel vanuit de gebruikers- als 'supergebruiker' status heb ik dit
commando ingegeven: 'cat /etc/resolv.conf'

Dat levert letterlijk de volgende reactie op:
# generated by NetworkManager
Ieder teken en spatie in het bovenstaande heb ik letterlijk
overgenomen vanaf de Unixterminal van mijn laptop. is dit een
bruikbare nameserver - naam?

> Dan moet je uitzoeken wat de nameserver van je provider is.

Hierover wordt het volgende opgemerkt op de 'online probleemoplosser'
van Telfort Internet:

Mode: RFC1483 Routed
Protocol: ENET ENCAP (Ethernet Encapsulation)
Multiplexing: LLC (Logical Link Control)
Encapsulation: AAL5 snap
VPI: 0
VCI: 34
IP-adres: Dynamisch
Een gebruikersnaam of wachtwoord evenals een "hostname" hoeft u NIET
in te voeren.

Tot slot nog even dit. Vanmiddag voerder ik een unix terminal commando
uit: "cat /proc/interrupts". Dit kwam er uit:

IRQ    CPU0

 0:      85422         XT-PIC-XT  timer

 1:        117                 XT-PIC-XT i8042

 2:          0                 XT-PIC-XT cascade

 3:          1                 XT-PIC-XT

 4:          3                 XT-PIC-XT

 5:        401                 XT-PIC-XT  ehci_hcd:usb1, ohci_hcd:usb2,
ohci_hcd:usb3, ohci_hcd:usb4, SiS SI7012

 7:          2         XT-PIC-XT parport0

 8:          2                 XT-PIC-XT rtc0

 9:          2                 XT-PIC-XT

 10:         56                 XT-PIC-XT  ohci1394, yenta, eth0

 11:          0                 XT-PIC-XT   acpi

 12:      28745         XT-PIC-XT  i8042

 14:      20683         XT-PIC-XT  pata_sis

 15:       2528         XT-PIC-XT  pata_sis

NMI:          0         Non-maskable interrupts

LOC:          0         Local timer interrupts

RES:          0         Rescheduling interrupts

CAL:          0         function call interrupts

TLB:          0         TLB shootdowns

SPU:          0         Spurious interrupts

ERR:          0

MIS:          0

Met name IRQ 10 lijkt me van belang. Daar wordt eth0 vermeld, maar ook
nog 2 andere functies: "ohci1394", en "yenta".
Mijn vragen in dit verband:
Is het een probleem dat eth0 IRQ 10 deelt met 2 andere functies?
Zo ja, hoe kan ik dan die 2 andere functies verplaatsen naar andere,
nog lege IRQ's?
Als ik ook 'pan0', de draadloze verbinding, wil kunnen activeren, moet
ik dat dan ook koppelen aan een (lege?) IRQ?

Tot zover voor nu. Groet, dank,

Bas.

--
Viaconsensus