[linux] Re: Hoe de internetconnectie 'eth0' te activeren? - DEELS OPGELOST

Jelle de Jong jelledejong op powercraft.nl
Wo Jan 21 21:03:05 CET 2009

Aart Koelewijn wrote:

> Tja, en dan zit je fout zodra je in een ander netwerk wilt. Als je een
> laptop probleemloos in meerdere netwerken wilt laten functioneren is het
> m.i. zeer gewenst zo niet noodzakelijk er voor te zorgen dat hij in al
> die netwerken met DHCP kan werken. Blijft voor mij de vraag waarom dat
> in het thuisnetwerk niet lukt. Ligt dat aan de laptop of aan de router
> thuis? Werkt het met deze laptop wel als je in een ander netwerk
> probeert in te loggen? Eigenlijk alleen maar vragen.
>
> Aart

Ik zie deze mail thread groter en groet worden en vraag me toch af
waarom dhcp niet gewoon gebruikt wordt. Volgens mij hoeft het allemaal
niet zo moeilijk :-)

# cat van de interface file, neem deze over!
cat /etc/network/interfaces

auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

Ik heb een aantal tooltjes ontwikkeld voor configureren van wired en
wireless netwerken, hoop dat deze eind dit jaar door alle debian
sponsership systemen komt bij de eindgebruiker komt, als iemand me wil
sponseren geef maar een mail. Dan zit die binnen 4 weken in debian :-D.

Maar hier is internet instellen 1 simpel commando:
sudo pct-wired-setup --dhcp --device eth0

Met vriendelijke groet,

Jelle de Jong