[linux] Re: publieke omroep/ silverlight

Jelle de Jong jelledejong op powercraft.nl
Vr Jan 23 18:43:53 CET 2009

jjc wrote:
> Allen,
>
> Mijn haren gingen overeind staan toen ik dit berichtje las:
> http://www.nu.nl/internet/1904828/online-themakanalen-omroep-officieel-van-start.html
>
> Ofwel, er wordt publiek geld gebruikt om de positie van een monopolist te versterken. Bovendien wordt er dubieuze technologie bij voorbaat toegepast. (DRM).
>
> In Groot-Brittanni� is de BBC uiteindelijk overstag gegaan in ieder geval het materiaal ook voor niet-Microsoft gebruikers toegankelijk te maken- zou in Nederland toch ook een goede actie voor op te starten moeten zijn?
> [...]

Ik wil hier graag een aantal opmerkingen aan toevoegen,

Ik heb het idee dat de Nederlandse Publieke Omroep zich van geen kwaad
bewust is en er op politiek en technisch gebied heel wat nodig is om
ze te laten inzien dat hun huidige acties discrimineert zijn.

De NPO heeft diverse technische testen uitgevoerd en voor Microsoft
Silverlight gekozen als beste techniek voor hun eisenpakket. Hiernaast
is het ook mogelijk Silverlight te implementeren voor andere systemen.
Novell heeft hier met Microsoft een aantal contracten voor gesloten en
een van de verdere gevolgen is de Moonlight plugin[1].

Bij elke onvoldoende georganiseerde poging om de NPO op hun gedrag te
wijzen zal worden terug gevallen om het feit dat er een implementatie
is voor Microsoft, Macintosh en Novell Linux (SUSE)[2]. Voor de NPO
wordt er waarschijnlijk veel naar de technische aspecten gekeken en
maar beperkt gekeken naar licenties, patenten en open standaarden en
is Silverlight waarschijnlijk het zelfde als Adobe Flash, waarbij
Silverlight het heeft gewonnen als betere bruikbare techniek.

Het feit dat ik succesvol versie 1.0.30401.0 van Silverlight op mijn
Debian Iceweasel webbrowser heb geïnstalleerd met Moonlight 1.0 en nog
steeds *niet* de Nederland 4-player kan gebruiken, omdat deze mij
verteld dat ik geen Silverlight heb geïnstalleerd of een nieuwere
versie moet gebruiken is natuurlijk diep triest. Maar ik twijfel of er
bij de NPO aan goede kwaliteit monitoring (quality assurance) wordt
gedaan.

Ik zie enkel een langetermijnoplossing voor dit soort problemen. Er
zou wanneer hier een officiële Kamervraag voor wordt ingediend. Een
proces moeten starten. Waarbij een soort checklist wordt gebruikt:

Geen digitale kanalen tenzij gebruik wordt gemaakt van met open
standaarden[3] en een demonstratie met een media player
geïmplementeerd met technieken onder GPL licentie of public domain.

Hou er rekening mee dat de NPO al heel veel geld en energie in hun
Mircosoft Silverlight systemen heeft gestoken en dat het een
menselijke reactie is om zich daarna te verzetten ten elke vorm van
kritiek.

Ik zou graag een echt goed project willen starten samen met de NPO en
een aantal andere partijen om een demonstratie project te starten
waarbij gebruik wordt gemaakt van open standaarden voor digitale media
streams.

Ik heb liever dat alle digitale kanalen direct uit de lucht gaan dan
dat er gediscrimineerd wordt. Ik heb al een hele lijst met dingen die
niet bruikbaar werken onder Linux en waarop mensen mij aanspreken,
waarom het niet werkt en hoe ik dit voor hun ga oplossen. Ik heb geen
zin om ook nog eens te vertellen dat mensen niet gebruiksvriendelijk
naar NOS uitzendingen kunnen kijken op hun Linux systemen, dit brengt
erg veel onbegrip.

De materie is dermate ingewikkeld dat je veel goed ontwikkelde
vaardigheden nodig heb om uit te kunnen leggen wat er hier nu fout
gaat en wat er aan gedaan kan worden.

Ik stel voor om via een aantal politieke partijen contact te leggen
met Kamerleden en de NPO, om te kijken hoe we verbetering in deze
situatie kunnen krijgen.

Ik ben verder bereikbaar voor eventuele doordachte initiatieven.

Met vriendelijke groeten,

Jelle de Jong

[3] http://www.digistan.org/open-standard:definition

[1] http://go-mono.com/moonlight/#instructions
http://www.mono-project.com/FAQ:_Licensing
http://www.mono-project.com/Moonlight

[2] http://www.microsoft.com/silverlight/resources/install.aspx
http://www.microsoft.com/silverlight/resources/License.aspx?v=1.0
http://silverlight.net/

"Moonlight 2.0 contains code that is licensed under the terms of the
GNU LGPL and the MIT X11 licenses, it includes the graphical C++
engine, the Mono Runtime and the Mono class libraries."

Indien Moonlight 2.0 beschikbaar komt zal ik hier ook beperkt gebruik
van kunnen maken. De installatie van de Mono Runtime en class
libraries neemt erg veel ruimte in en kost veel cpu en geheugen om te
gebruiken, op mijn verder prima werkende Eee PC Netbook met 900MHz
Intel processor en 512 MB geheugen neemt Moonlight 2.0 te veel systeem
resources in om praktisch bruikbaar te zijn. Terwijl andere video en
audio systemen, zoals Theora, Vorbis, FLAC, Xvid en FFmpeg allemaal
wel werken.