[linux] Re: publieke omroep/ silverlight

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Zo Jan 25 22:38:52 CET 2009

Jelle et al,

Jelle de Jong schreef:

> http://www.nu.nl/internet/1904828/online-themakanalen-omroep-officieel-van-start.html
Dit is een vervolg van de keuze van de publieke omroep voor Silverlight
afgelopen jaar voor het uitzenden van evenementen. De NLLGG heeft hier
toen al een open brief over gestuurd en er zijn vragen over gesteld in
de tweede kamer.

> monopolist te versterken. Bovendien wordt er dubieuze technologie bij
> voorbaat toegepast. (DRM).
Dit wordt vaak geeist door de contentbezitter (zoals de olympische spelen).

> geval het materiaal ook voor niet-Microsoft gebruikers toegankelijk te
> maken- zou in Nederland toch ook een goede actie voor op te starten
> moeten zijn?
> standaarden te gebruiken?
Dit is zeker waar. Het kan niet zo zijn dat met publiek geld diensten
worden betaald die leiden tot verplichte winkelnering. Anderzijds staat
nergens dat de publieke omroep alles voor iedereen in elk formaat moet
aanbieden en daar het publieke geld aan opmaakt. Een ehct spanningsveld dus.

Via de politiek en de media (open brief). En het zou goed zijn om eens
met de NOS om de tafel te zitten. Maar dan moet er wel een groep zijn
die de mensen vertegenwoordigt die uitgesloten worden (Linux en oude
Apple bezitters en mensen die spelconsoles en andere soorten hardware
gebruiken).

Tsja, tussen droom en daad .....

> Ik wil hier graag een aantal opmerkingen aan toevoegen,
>
> Ik heb het idee dat de Nederlandse Publieke Omroep zich van geen kwaad
> bewust is en er op politiek en technisch gebied heel wat nodig is om
> ze te laten inzien dat hun huidige acties discrimineert zijn.
Men is er van op de hoogte maar vind het minder relevant. Daar moet je
dus iets aan doen.

> Bij elke onvoldoende georganiseerde poging om de NPO op hun gedrag te
> wijzen zal worden terug gevallen om het feit dat er een implementatie
> is voor Microsoft, Macintosh en Novell Linux (SUSE)[2]. Voor de NPO
> wordt er waarschijnlijk veel naar de technische aspecten gekeken en
> maar beperkt gekeken naar licenties, patenten en open standaarden en
> is Silverlight waarschijnlijk het zelfde als Adobe Flash, waarbij
> Silverlight het heeft gewonnen als betere bruikbare techniek.
Het lastige is dat er niet een afdoende combinatie is van open
standaarden en een implementatie (software) ervan waar voor te kiezen
valt. Op dit moment althans. Maar men moet wel publiek blijven en
toegankelijk.

> Hou er rekening mee dat de NPO al heel veel geld en energie in hun
> Mircosoft Silverlight systemen heeft gestoken en dat het een
> menselijke reactie is om zich daarna te verzetten ten elke vorm van
> kritiek.
>
> Ik zou graag een echt goed project willen starten samen met de NPO en
> een aantal andere partijen om een demonstratie project te starten
> waarbij gebruik wordt gemaakt van open standaarden voor digitale media
> streams.
Dit kan. Maar dan moet je wel in staat zijn om een oplossing te bieden.
Een firefox voor streaming bouwen zal ik maar zeggen. Lastig, want dit
is een grote investering en er spelen ook zaken als octrooiering van
compressiealgorithmes / codecs.

En de NOS is er niet om Linux te boosten. Ze moeten toegankelijk zijn.
Dat wel.

> Ik stel voor om via een aantal politieke partijen contact te leggen
> met Kamerleden en de NPO, om te kijken hoe we verbetering in deze
> situatie kunnen krijgen.
>
> Ik ben verder bereikbaar voor eventuele doordachte initiatieven.
Hierin wil ik wel samenwerken, maar dan is het wel nodig dat iemand een
fraaie brief schrijft en dat de kamerleden geïnteresseerd zijn. En die
laten ook rustig een petitie liggen van mensen die willen dat het
uitgaansleven genormaliseerd wordt qua tijd.

> Met vriendelijke groeten,
>
> Jelle de Jong

Peter