[linux] Re: publieke omroep/ silverlight

Jelle de Jong jelledejong op powercraft.nl
Vr Jan 23 23:25:35 CET 2009

Jelle de Jong wrote:

> Ad bedankt voor de info,
>
> [nog een poging zonder enigmail bugs]
>
> Ik heb een post gedaan op het forum:
> http://testlab.omroep.nl/2008/10/30/playertest/
>
> Hiernaast heb ik een email gestuurd naar Roeland Stekelenburg zie
> hiervoor de bijlagen in deze email.
>
> Graag eventuele reacties verzamelen over dit onderwerp, dan kan ik
> deze eventueel gebruiken voor verdere acties.
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Jelle de Jong

Blijkbaar wordt mijn plain text eml bijlagen geblokkeerd ....

Hierbij inline.

--

Subject: Ter aanleiding van Microsoft Silverlight technologieën in de
NPO websites

Beste meneer Stekelenburg, (Roeland)

Ik wil u graag verwijzen naar de officiële missie en strategie van de
Nederlandse Publieke Omroep:

“De publieke omroep is van en voor iedereen, overal en altijd. De
publieke omroep bindt de Nederlandse samenleving met programma’s die
informeren, inspireren en amuseren.” [1]

Voor het steunen van deze missie betalen meer dan 16 miljoen
Nederlanders belastinggeld en zover ik weet hebben wij ook nog steeds
een parlementaire democratie.

Ik wil niet uitgebreid ingaan over de door de NPO op de website
gebruikte technieken en het wel of niet geschikt zijn en ondersteunen
van deze technologieën. Deze technische discussie in namelijk niet
relevant voor de situatie waarin de NPO websites zich begeven.

Ik voel me gediscrimineerd en beledigd door de keuzen die gemaakt
worden. Ik word uitgesloten tot toegang tot diverse media aangeboden
op de websites.

Er zijn diverse organisaties tot leven gebracht om er voor te zorgen
dat websites gebruikt kunnen worden door iedereen, overal en altijd.
Dit wordt gerealiseerd met behulp van open-standaarden[2] en web
standaarden[3]. Een van de organisatie die zich hiermee bezig houd is
het World Wide Web Consortium[4].

Ik ontwikkel en verkoop hard- en software systemen ontworpen met
open-standaarden en vrije software. Hierdoor zijn deze systemen voor
iedereen, overal en altijd  duurzaam, veilig, flexibel en betrouwbaar.
Het komt inderdaad soms voor dat er nog geen open-standaard of vrije
software beschikbaar is om het resultaat te krijgen dat gewenst is.
Het is in deze situatie[1] voor de NPO echter niet de juiste keuze om
mensen uit te gaan sluiten van gebruik van aangeboden diensten. Het is
voor iedereen gelijk of het moet niet aangeboden worden!

Ik zou graag willen zien dat de website direct stopt met discrimineren
en uitsluiten van mensen, dit natuurlijk binnen de grenzen van de wet.
Ik zou ook graag willen zien dat er een open project gestart wordt
voor het gebruiken van open-standaarden en web-standaarden voor live
media streams, zodat deze situatie correct voor iedereen opgelost kan
worden.

Indien deze zorgelijke situatie zich voorblijft doen, zal ik me
gedwongen voelen politieke acties te ondernemen. In ben van mening dat
de gebruikte technieken op de NPO websites meer mensen kwaad dan goed
doen en ervoor zorgt dat de situatie eerder verergerd dan verbeterd.

Ik ben altijd bereid om deze discussie formeel verder voortezetten.

Als laatste wil ik u graag bedanken voor de ook aanwezige dankbare en
positieve verdiensten.

Met vriendelijke groeten,

Jelle de Jong

[1] http://portal.omroep.nl/nossites?nav=vxpysCsHjCqBfElCcB