[linux] Re: x-terminal bouwen..

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Zo Jan 25 15:29:25 CET 2009

On Sun, Jan 25, 2009 at 10:17:43AM +0100, Udo van den Heuvel wrote:
> Dag,
>
> Weet iemand of/waar er nog semi-complete oplossingen online staan om van
> een diskloos PCtje een xterminal te maken?
>
> Zelf dacht ik er aan om wat diskruimte via ATAPI over Ethernet (AoE) aan
> de xterminal te bieden. Met gPXE in ROM is de kernel relatief eenvoudig
> te booten.
>
> Maar dan, na de kernel moet er wat software de lucht in om X te kunen
> benaderen op de server. Ik hoef geen zware dingen maar mijn mail kunnen
> lezen en wat browsen (met audio?) zou fijn zijn.
> [...]

ATAPI over ethernet lijkt mij overkill.

Meest voor de hand liggende optie is natuurlijk voldoende geheugen in
de terminal stoppen en booten door een image over PXE/TFTP op te
halen.

Als je meer geheugenruimte nodig hebt kun je eens denken aan rootnfs.
Dat heb je waarschijnlijk niet nodig.

In plaats van PXE/TFTP is een veiliger oplossing te starten vanaf
een CompactFlash-kaartje via een interne CF-IDE adapter. Scheelt
weer in geheime keys die onversleuteld over het (draadloze?) netwerk
gaan.

TFTP biedt natuurlijk een goed startpunt. Praktisch is het handig te
bedenken wat je nodig hebt:
1- X-drivers (en toestenbord e.d.)
2- een geluidsdeamon die geluid kan doorsturen van de host naar de
terminal
3- een soort mountdeamon die locale mounts (CD, USB-sticks) kan sharen
van de terminal naar de host.
4- een fontserver op de host is handig, omdat je dan minder hoeft te
installeren.
5- een minimale init die alleen dat start wat noodzakelijk is. En
daarmee bepaal je de startsnelheid van je terminal
6- als je de sessie niet wilt sluiten als je terminal uit staat is VNC
misschien een optie op de host, anders FreeNX.

Met name 2 en 3 zijn niet triviaal, want normale gebruikers komen dat
niet tegen. Normale admins ook niet.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver