[linux] Re: x-terminal bouwen..

Udo van den Heuvel udovdh op xs4all.nl
Zo Jan 25 16:14:11 CET 2009

Huub Reuver wrote:

> ATAPI over ethernet lijkt mij overkill.

Het is het meest snelle en voor een lage prijs haalbare?

> Meest voor de hand liggende optie is natuurlijk voldoende geheugen in
> de terminal stoppen en booten door een image over PXE/TFTP op te
> halen.

Er gaat wellicht 1GB in de Epia, zit nu 512MB in.

> Als je meer geheugenruimte nodig hebt kun je eens denken aan rootnfs.
> Dat heb je waarschijnlijk niet nodig.

Ipv rootnfs dacht ik aan AoE, gewoon om te proberen maar ook vanwege
eventuele voordelen tov nfs.

> In plaats van PXE/TFTP is een veiliger oplossing te starten vanaf
> een CompactFlash-kaartje via een interne CF-IDE adapter. Scheelt
> weer in geheime keys die onversleuteld over het (draadloze?) netwerk
> gaan.

Alles is draad hier. En juist met zo min mogelijk gedoe een `kale` doos
de lucht in krijgen is een van de leuke zaken.

> [...]
> terminal
> 3- een soort mountdeamon die locale mounts (CD, USB-sticks) kan sharen
> van de terminal naar de host.
> 4- een fontserver op de host is handig, omdat je dan minder hoeft te
> installeren.
> 5- een minimale init die alleen dat start wat noodzakelijk is. En
> daarmee bepaal je de startsnelheid van je terminal
> 6- als je de sessie niet wilt sluiten als je terminal uit staat is VNC
> misschien een optie op de host, anders FreeNX.
>
> Met name 2 en 3 zijn niet triviaal, want normale gebruikers komen dat

Ik zou eens moeten kijken wat het ltsp (eerder getipt) hierin voorziet.
Ik heb een NCD xterminal die met NCDware in de lucht gaat. Daarnaast dan
een Epia die binnenkort beschikbaar komt.
Als het bevalt zou het e.e.a. permanent kunnen worden.

Groeten,
Udo