[linux] Re: x-terminal bouwen..

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Zo Jan 25 17:08:43 CET 2009

On Sun, Jan 25, 2009 at 04:14:11PM +0100, Udo van den Heuvel wrote:

> Het is het meest snelle en voor een lage prijs haalbare?

> Er gaat wellicht 1GB in de Epia, zit nu 512MB in.

Wat wil je met meer dan 480MB doen (512-32MB grafisch geheugen)?

Ik heb met een 512 MB Epia bordje jarenlang een volledige diskless
client gehad voor het afspelen van video's. Dus X lokaal, WM lokaal
en schijfruimte via NFS. Dan gebruik je meer geheugenruimte dan een
kale X-terminal.

Met 256MB moet de client ruim kunnen werken, heb je nog ruim 200MB
voor een lokale ramdisk. Je hoeft alleen X, een mountdeamon en een
sounddeamon te draaien. En de mount-deamon is nog eens optioneel.

<knip>

> Alles is draad hier. En juist met zo min mogelijk gedoe een `kale` doos
> de lucht in krijgen is een van de leuke zaken.

SSH in combinatie met TFTP, NFS of AoE is natuurlijk onzin.
Even buiten dat het de sessie vertraagd.

Met een X-terminal kun je zonder, maar je netwerk moet dan wel goed
zijn afgeschermd. In feite kan iedereen die op het netwerk komt meekijken
met jou.

<knip>

> Ik zou eens moeten kijken wat het ltsp (eerder getipt) hierin voorziet.
> Ik heb een NCD xterminal die met NCDware in de lucht gaat. Daarnaast dan
> een Epia die binnenkort beschikbaar komt.
> Als het bevalt zou het e.e.a. permanent kunnen worden.

De opsomming had moeten zijn LTSP i.p.v. TFTP.

Zelf heb ik het nooit gebruikt. Doel van LTSP in het begin was het
snel opzetten van een diskimage vanuit een standaard distributie.
Dan maak je voor onderhoud ook van tijd tot tijd een nieuwe LTSP image.

De epia werd in combinatie met MythTV nog wel eens diskless gebruikt
met ramdisk. Dat is natuurlijk meer een volledige client die eenmaal
zijn diskimage ophaalt van een server.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver