[linux] Re: HD-probleem

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Di Jan 27 07:24:10 CET 2009

On Tuesday 27 January 2009 02:20:33 hans rood wrote:
> Partitie hda6, mijn Linuxpartitie is lijkt niet meer te lezen, d.w.z
> grub, fsck, mount en dd geven het na ca. een minuutje op.
>
> Wat nog wellukt is:
>
> dd vanaf het tweede blok
> mount met type=reiserfs
>
> reiserfsck geeft op blok 885043 een badblock-fout en geeft dan pas op.
> Dit blok is volgens debugreiserfs een bitmap-blok.
>
> Dus lijkt mij dat blok 1 en blok 885043 corrupt zijn.
>
> Zou ik die hda6 nog kunnen repareren of kan ik beter alles wat leesbaar
> is naar een tweede schijf te saven? Watdenken jullie?

> [...]

Als er echt belangrijke data op staan: in ieder geval alles proberen te
redden. En proberen kan altijd natuurlijk, maar een HD kan ook marginaal
worden-- dan doet-ie het nog een paar keer, geeft het dan weer op...

Ik heb gehoord dat het soms ook helpt, de disk een paar uur in de koelkast of
vriezer te stoppen. Dan kan het zijn dat-ie het net lang genoeg weer doet om
je data nog te redden.

--
J.J. Gerritse
Mühlenstraße 11