[linux] Re: HD-probleem

Fred Mobach fred op mobach.nl
Di Jan 27 10:38:44 CET 2009

On Tuesday 27 January 2009 02:20, hans rood wrote:
> Partitie hda6, mijn Linuxpartitie is lijkt niet meer te lezen, d.w.z
> grub, fsck, mount en dd geven het na ca. een minuutje op.
>
> Wat nog wellukt is:
>
> dd vanaf het tweede blok
> mount met type=reiserfs
>
> reiserfsck geeft op blok 885043 een badblock-fout en geeft dan pas
> op. Dit blok is volgens debugreiserfs een bitmap-blok.
>
> Dus lijkt mij dat blok 1 en blok 885043 corrupt zijn.
>
> Zou ik die hda6 nog kunnen repareren of kan ik beter alles wat
> leesbaar is naar een tweede schijf te saven? Watdenken jullie?

Zo spoedig mogelijk alle partities redden, en die hda6 eventueel met
ddrescue. dd breekt af na eenn I/O error, ddrescue helpt je
daaroverheen.

Pas daarna : dd if=/dev/zero of=/dev/hda en de schijf weggooien.

> Ik heb alleen een paar niet erg recente backups van mijn homedir.

Ik hoef niet uit te leggen dat dat niet hanndig is ?
--
Fred Mobach - fred op mobach.nl - postmaster op mobach.nl
website : http://fred.mobach.nl