[linux] Re: HD-probleem

Hans van der Made nllgg op ukemi.com
Di Jan 27 11:31:42 CET 2009

hans rood wrote:
> Partitie hda6, mijn Linuxpartitie is lijkt niet meer te lezen, d.w.z
> grub, fsck, mount en dd geven het na ca. een minuutje op.

Zoals al aangegeven door anderen:

* schijven gaan soms progressief stuk, dus hou er rekening mee dat de
problemen erger kunnen worden. Zelf maak ik bij dit soort problemen
altijd *eerst* een image met ddrescue, voordat ik de hardware ga testen
of andere dingen met de schijf probeer.

Toevoeging:

* ddrescue en dd_rescue zijn twee verschillende programma's. GNU
ddrescue wordt gezien als de beste van de twee.

* er staan een aantal uitstekende data recovery-filmpjes op Youtube:

http://www.myharddrivedied.com/presentations/

* voorbeeld: begin deze maand kwam er iemand met een Macbook Pro waarvan
de disk niet meer benaderbaar was, ook niet via firewire. Nadat de
schijf was uitgebouwd en aan een pc gehangen, was hij gelukkig wel min
of meer te lezen. Het maken van een image met ddrescue kostte veel tijd.
Na een paar dagen heb ik de actie afgebroken omdat er geen voortgang
meer inzat. Gelukkig kon ik uit het 40 GB grote image-bestand (met
R-Studio) een groot aantal bestanden terughalen, waarvan uiteraard geen
backup bestond.

Groet,

Hans