[linux] Re: NAS & Tux

hans rood hansrood op xs4all.nl
Di Jan 27 23:07:52 CET 2009

Op maandag 26-01-2009 om 12:27 uur [tijdzone +0100], schreef Daniel von
Asmuth:
> Mijne dames & heren,
>

> Heeft iemand van u ervaring met de Network Attached Storage kastjes die
> tegenwoordig goedkoop zijn?

Daniel.
Ik heb (al een jaar of zo) een doos met zo'n ding (Netcenter Network
Harddrive van Western Digital).
Die heb ik zojuist even aangesloten en zag het volgende:
===============
Interesting ports on ambulant12 (192.168.178.112):
Not shown: 1707 closed ports
PORT     STATE SERVICE
80/tcp   open  http
111/tcp  open  rpcbind
139/tcp  open  netbios-ssn
445/tcp  open  microsoft-ds
692/tcp  open  unknown
1024/tcp open  kdm
2049/tcp open  nfs
===============

Achter die http-poort zat een schermpje dat een usernaam, wachtwoord en
tijdzone wilde weten.

Daarna verscheen het netcenter als samba-directory met daarin een
html-file die toegang biedt tot configureren van schijf, volumes op die
schijf en aan te sluiten USB-disks en printer.

Zo te zien dus 100% webbased en de twee CDs die je erbij krijgt zijn zo
te zien volkomen overbodig.

Ik wilde er altijd nog eens een avondje voor uittrekken maar het was
niet meer dan 5 minuten werk:)

Groet

hansr