[linux] Re: WIFI verbinding laptop - hoe vind ik een met Linux goed werkende dongel of PCMCIA kaart?

Jelle de Jong jelledejong op powercraft.nl
Vr Jan 30 12:38:32 CET 2009

Bas Roufs wrote:
> Beste mensen
>
> Eerder vandaag heb ik een paar terminal tests uitgevoerd op mijn
> laptop: om na te gaan of er een ingebouwde WIFI adapter of kaart
> inzit: zie lijstje hieronder 'TESTRESULTATEN'. Uit deze resultaten
> maak ik op dat er geen ingebouwde mogelijkheid is voor een draadloze
> verbinding. Is dat een correcte conclusie? Of is er nog een andere
> test die ik ook nog kan proberen?
> Als er inderdaad geen ingebouwde WIFI kaart is, dan heb ik dus iets
> externs nodig dat goed werkt onder LInux (distro: Kubuntu 8.10). Van
> [...]

Hoi Bas,

Als je een goed werkende usb wifi adapter wil moet je een ZyXEL G-202
nemen deze werkt "out of the box" na het installeren van de benodigde
firmware:

apt-get install zd1211-firmware

Ik geef support op deze usb wifi adapters en verkoop deze ook, ik heb
heel veel usb dongles getest en er zijn er maar een paar die
betrouwbaar op de meeste distributies werken, dit is er een.

PS. Helaas is kijken naar de chipset voor usb wifi adapter niet
voldoende, het blijkt dat vendors hun radio stack in de chipset met
kleine tweaks veranderen waardoor deze niet altijd werken met de
standaard driver voor de chipset. Het is dus kijken naar welke chipset
zou kunnen werken en dan testen, hiernaast is de ontwikkeling van met
name zd1211 gebaseerde chipsets erg traag, wat inhoud dat je lang moet
wachten voor dat je adapter gaat werken. Beter is direct eentje kopen
die werkt.

Met vriendelijke groet,

Jelle de Jong