[linux] Re: WIFI verbinding laptop - hoe vind ik een met Linux

Za Jan 31 11:29:55 CET 2009

On Fri, Jan 30, 2009 at 12:36:44PM +0100, paai wrote:
> [...]

Inderdaad wordt de term 'chipset' in de PC wereld gebruikt voor enkele
Intel of AMD ICs op het moederbord die de interface tussen de x86
processor en de rest van het systeem (geheugen en PCI bus) verzorgen.

Het woord 'chip' duidt in de VS en NL dunne gebakken aardappelschijfjes
aan en wordt in de UK gebruikt voor dikkere gefrituurde aardappelstaafjes,
die in de EU ook wel 'patates frites' of 'pommes frites' heten.

> Ik heb hier een Sitecom dongel voor me liggen met in hele kleine lettertjes
> de aanduiding wl-113. Zou je toch zeggen dat dat alles is wat je moet
> weten. Helaas: waar het om gaat is de chip die het vuile werk doet, en
> die kunnen van dongel tot dongel verschillen, ook al staan er dezelfde
> lettertjes op. Maar dat moet de man in de winkel je haarfijn kunnen
> vertellen.

Hans V. en Daniel A. hebben een Linksys Wireless-G Notebook Adapter voor
PCMCIA. Die van Hans werkt onder Linux. Die van Daniel ziet er hetzelfde
uit, maar heeft een heel andere chip (niet ondersteund),

WiFi kaartjes onder Linux blijft moeizaam.

> Als het een /goede/ winkel is, zullen ze op het internet voor je kijken
> of een bepaalde chipset ook Linux drivers heeft.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth