[linux] dns server probleem

paai j.j.paijmans op uvt.nl
Zo Jul 5 12:35:34 CEST 2009

Ik heb doorlopend problemen met DNS. De router is niet helemaal
standaard en als ik via DHCP eraan ga hangen werkt het meestal niet. OK:
zet ik de ip-nummers van die router en van de adsl-modem in
/etc/resolv.conf en gebruik ik een statisch IP nummer voor de host, maar
dan is het dikwijls nog onmogelijk om er gebruik van te maken en zit ik
weer uren te pielen.

Mijn vragen: welke programmas op de Ubuntu-box kijken naar de data in
/etc/resolv.conf en hoe kan ik expliciet aan het systeem vragen wat hij
/denkt/ dat de dns server is?

paai