[linux] Re: Is het mogelijk device/naam (/dev/sda , /dev/sdb) aan te sturen bij boot?

Do Jun 11 16:22:41 CEST 2009

On Sun, Jun 07, 2009 at 10:29:09PM +0200, Julien Michielsen wrote:
> Wanneer ik slechts een disk aansluit hangt mijn sata-disk onder /dev/sda.
> Sluit ik ook ij tweede, parallelle aan, dan verhuist de sata naar /dev/sdb.
> Dat heeft ook het ongewenste gevolg (ik neem aan dat dit de oorzaak is) dat
> een onder wine opgestart programma het niet meer doet. Eerst startte het
> probleemloos op, en nu krijg ik de output
>
> Is er een mogelijkheid de sata-disk, die hier onder /dev/sdb hangt, terug
> onder /dev/sdb te zetten?

Die devices worden door de Linux kernel aangemaakt en de naam is
moeilijk te beinvloeden.

> Mijn /boot/grub/device.map bevat
> (hd0)   /dev/disk/by-id/ata-WDC_WD2500KS-00MJB0_WD-WCANKH622660
> en ik weet niet of (en hoe ) je daarmee de devicenaam kunt aangeven.

Met die device naam zou het beter moeten gaan.

Suc6,

Daniel.
--
		| overlijden schaadt de gezondheid |