[linux] Re: Hoe log je binnengekomen mail?

Zo Jun 28 17:58:58 CEST 2009

Selectie uit mijn oorspronkelijke vraag:

 Wat zijn de mogelijkheden om met kmail
> een log te zien van alle binnengekomen mail (met bv, een melding van zender
> en subject van al het binnengekomene)?

Hugo antwoordde:
Hoe doet een willekeurige MUA dat? Volgens mij domweg niet.

het is gebruikelijk om bij de verwerking door een MTA dit soort zaken te
loggen. Maar je hebt er voor gekozen om blijkbaar geen MTA meer te
draaien maar alleen je email te bekijken met een MUA.

Hugo.
___

Ik heb niet expliciet voor een MTA gekozen, en daarom de SuSE default
gekregen, en dat is postfix.
Mede dankzij jouw antwoord heb ik gezien dat postfix mijn post verzorgt, en
dit logt op /var/log/mail.  Handig dat gevonden te hebben, want jouw antwoord
had ik niet op mijn eigen systeem gezien maar op de website van de nllgg.
Desalniettemin staat er in het log (onder /var/log/mail)
"Jun 25 07:30:30 michkloo postfix/cleanup[24415]: D4FB67614D:
message-id=<4A43092E.1050201 op vanderkooij.org>"
Dat zal jouw om 07:20 verstuurde  antwoord wel zijn.

Bedankt voor je antwoord, dat een hint gaf waar te gaan zoeken.  Het heeft er
ook weer een vraag bij gegeven: waar kan het antwoord van jou (dat duidelijk
binnen is gekomen) naar toe gegaan zijn. Het lijkt er  op dat postfix/cleanup
er iets mee heeft gedaan, maar dan moet het toch ergens neer zijn gezet.  Ik
heb natuurlijk mijn trash gecontroleerd, en ook alle directories met postfix
in de naam.  Niets gevonden. Mocht iemand een hint hebben dan hoor ik dat
graag.
Alvast dank!

--
Julien Michielsen