[linux] Re: belasting...

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Zo Mrt 1 21:48:32 CET 2009

Udo van den Heuvel schreef:
> Mensen,
>
> Ik probeer zonet braaf mijn belastingaangifte te doen.
> Ik download het programma.
> Ik start het:
>
> $ bin/ib2008ux
> Fout!: Het programma kan het eigen lettertype niet installeren en ook
> geen alternatief lettertype kiezen.

<knip>
> In 2008 werkte het best aardig voor de 2007 aangifte.
> Nu gaat het lastiger.
> Wat doe ik verkeerd? Hoe werkt het wel?

Udo,

Dit is een bekend probleem waarvan wij bij de NLLGG jaarlijks de
oplossing op de website zetten op http://www.nllgg.nl. Helaas heeft een
van ons dit artikel onlangs een einddatum gegeven, maar bij deze heb ik
het weer geactiveerd.

Bij deze: Bij diverse distributies treden problemen op omdat de fonts
die het programma vereist niet meer standaard geïnstalleerd zijn en ook
niet meegeleverd worden. Het gaat dan om de klassieke X11 bitmapped
fonts van adobe die onder Mandriva bijvoorbeeld aangeboden worden als
pakket x11-font-adobe-75dpi). Ze zijn eventueel ook hier
<http://www.t2-project.org/packages/font-adobe.html> aan de bron te
halen (font-adobe-75dpi-1.0.0). Eventueel moet de X11 fontserver (xfs)
opgestart worden.

Als deze oplossing niet helpt of niet correct is laat het dan even weten
(contactmogelijkheid staat bovenaan de pagina). Ik ben hier zelf eens
ingedoken, maar fonst zijn niet altijd even simpel en elke distro doet
dingen anders. Andere problemen (en oplossingen) mogen ook gemeld worden.

Installeren doe ik meestal via autpackage, wat normaliter soepel loopt,
maar ik heb ook wel eens de tarball moeten installeren.

Peter