[linux] Re: tergend langzaam opstartend systeem

Di Mrt 3 12:48:16 CET 2009

Julien Michielsen wrote:
> [...]
> eerste GRUB melding (GRUB loading, stage 1.5)           1'26"
> tweede GRUB melding (GRUB loading, please wait)         1'55"
> GRUB menu                       2'10"
> Desktop, klaar voor ingeven commando's  4'30"
> Bij mijn vorige systeem (Asus A8-NE mobo met Athlon processor) duurde dit
> minder dan twee minuten, en dat vond ik toen ook al lang ;-(
> Moet ik mij maar neerleggen bij dit tergend langzaam opstarten, of zou dit
> beter moeten kunnen?
> Mijn huidige systeem:
> Asus M3A-H moederbord, Athlon 64 X2 Dual Core Processor 5200+, een IDEen een

======
reactie Hans P
Welke is je bootdisk: de sata of de ide? n kunnen je geheugenmodules de
snelheid van het mobo bijbenen?

Mijn systeem boot van de ide-disk
======
Reacties Daniel v A:

> Met een beetje goede wil is je nieuwe computer in alle opzichten sneller
> dan je oude, maar voor het opstarten moet je altijd een uitzondering
> maken. Je geeft aan dat het moederbord 'nieuwe technologien' bevat: je
> zou de opstarttijd kunnen verkorten door die te verwijderen.

Zo heel veel verschil zal er tussen die twee mobo's niet zitten: ik heb
destijds voor Asus-A8NE gekozen omdat ik de Athlon-64 zo'n mooie processor
vond, en ze zijn allebei  (de A8NE en mijn huidige M3A-H) geschikt voor de
Athlon. Met mijn vorige machine (de A8NE) had ik boot-problemen, en daarna heb
ik - zonder diepgaande analyse - een nieuw moederbord in mijn computer gezet
(nou ja, laten zetten: meer dan kopen en toekijken heb ik eigenlijk niet
gedaan ;-) ) Maar al zitten er 'nieuwe technologien' in het mobo, die zitten
vooral in de chipset en de processor,en ik zal de opstarttijd dus niet kunnen
verkorten door die te verwijderen.

--
Julien Michielsen
julien_at_michkloo.xs4all.nl