[linux] Re: tergend langzaam opstartend systeem

Di Mrt 3 18:57:00 CET 2009

On Tue, Mar 03, 2009 at 12:48:16PM +0100, Julien Michielsen wrote:

> Zo heel veel verschil zal er tussen die twee mobo's niet zitten: ik heb
> destijds voor Asus-A8NE gekozen omdat ik de Athlon-64 zo'n mooie processor
> vond, en ze zijn allebei  (de A8NE en mijn huidige M3A-H) geschikt voor de
> Athlon. Met mijn vorige machine (de A8NE) had ik boot-problemen, en daarna heb
> ik - zonder diepgaande analyse - een nieuw moederbord in mijn computer gezet
> (nou ja, laten zetten: meer dan kopen en toekijken heb ik eigenlijk niet
> gedaan ;-) ) Maar al zitten er 'nieuwe technologien' in het mobo, die zitten
> [...]

Ik neem aan dat de slagzin 'haal alles uit je computer wat erin zit'
niet letterlijk is bedoeld:-] Je zou iets kunnen winnen met wijzigingen
in de BIOS instellingen. Ik ben erin geslaagd op nieuwe computer de
opstarttijd (opzettelijk) te verlengen.

Aan Linux valt meer te tunen. Ik ben gewoon services die niet nodig zijn
na de verse installatie uit te schakelen; daarna komen er meestal weer
andere services bij, die de opstarttijd weer verlengen. Wat ik ook wel
doe is de ssh server en display manager (indien van toepassing) wat
eerder in het boot proces starten, zodat je kunt inloggen terwijl het
systeem verder opstart.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--