[linux] Re: Gezocht: Linux config tool voor axis webcam

Ad van den Broek advandenbroek.nl op gmail.com
Wo Mrt 4 19:11:09 CET 2009

@Paul en Gijs,

> Alleen voor de 1e installatie toch? Beheer is daarna gewoon http.
[..]
> Ik bedien hier zo'n ding via  http. Gaat helemaal goed.

Klopt, is geen centje pijn,
zodra je de eerste communicatie gerealiseerd hebt
en dus de basis netwerkzaken (IP-adres end goed staan).

En voor die eerste fase zoek ik een Linux-util,
welke vergelijkbaar is met de Windows-Axis-util.
(scanned een netwerk segment, detecteert de cam-devices,
bied een manier om ze een basisnetwerkconfiguratie te geven)

Inmiddels heb ik al ontdekt dat die Axis Windows util gebaseerd is
op Bonjour en volgens mij is dat een protocol dat ooit door Apple is gemaakt
om hun devices op een soort Plug&Play manier te laten connecten.

En ik weet dat _ik_ of een andere computerman die basiscommunicatie
met ARP, ping of diverse andere commando's manieren kan realiseren
maar dat is helaas niet geschikt voor mijn eindgebruikers.

Als ik geen tool kan vinden maar wel het principe kan ontdekken,
dan knutsel ik eventueel zelf in Linux Gambas wel iets in elkaar.

Iemand wellicht al eerder met Bonjour in aanraking gekomen ?