[linux] Re: ext3 - reiser was Re: veeeel files in 1 directory wissen

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Di Mrt 24 11:36:57 CET 2009

On Tue 24 Mar 2009, Julien Michielsen wrote:

> Een flinke tijd geleden heb ik gekozen voor reiser, en mijn meeste partities
> zijn zo geformatteerd. Het systeem doet het goed, wordt niet geplaagd door
> een filesystem-check die ext2 (ja, ... 2) om de zoveel keer uitvoerde, en ik

Da's alleen als je de documentatie niet kende en geen tune2fs gebruikt
had :-P
Ook met ext3 zul je daar anders last van hebben. Het standpunt van de
ontwikkelaars is dat er altijd een bitje om kan vallen en een periodieke
check dus nuttig kan zijn. Ik heb echter nog nooit gezien dat ie een
fout gevonden had, dus ik schakel die altijd uit.

> heb het tot nu toe maar zo gelaten. Zou ik er toch over na moeten denken over
> te stappen op ext3, en wat zijn de voor/nadelen van die systemen tegenover
> elkaar?

Er zijn vast een hoop lijstjes te vinden op het internet hierover...
Grootste voordeel is dat bij niet netjes umounten (stroomstoring /
panic) de filesystem zonder fsck weer consistent is, vanwege de journal
/ log.

Paul