[linux] Re: SUN geen vriend meer?

Hans van der Made nllgg op ukemi.com
Vr Mrt 27 01:43:36 CET 2009

Hugo van der Kooij wrote:

> Als je dergelijke berichten in je email box aantreft zou je denken dat
> SUN zich tegen Linux aan het keren is:
>
> "Get the details when you download The Solaris 10 Advantage:
> Understanding the Real Cost of Ownership of Red Hat Enterprise Linux."

Sun Microsystems heeft inderdaad een concurrerend besturingssysteem,
maar daarnaast draait een flink deel van hun klanten Linux op hun ijzer,
dus "tegen Linux keren" lijkt me wat ongenuanceerd. Het is net als bij
politieke partijen, die in verkiezingstijd graag verschillen benadrukken
en tegelijkertijd weten dat ze elkaar daarna hard nodig hebben.

Dat Linux een flink deel van de Solarismarkt heeft afgesnoept en dat
Linux in bepaalde opzichten veel verder is dan Solaris (denk aan
installers, packaging, beschikbare applicaties) is ze al enige tijd
duidelijk. Dat Solaris 10 een aantal voordelen heeft boven
Linux-distributies is bij de Linux-gebruikers weer minder bekend, maar
zo gaat dat :)

Zoals gezegd, dat Sun deze campagne voert betekent niet dat Linux geen
belangrijk deel van hun handel is. Zie ook:

http://www.sun.com/software/linux/

Groet,

Hans (die zowel Linux- als Solarissystemen beheert, beide met plezier)