[linux] Belastingen .... een oplossing gevonden voor Kubuntu 8.10

Bas Roufs basroufs op gmail.com
Di Mrt 31 18:32:49 CEST 2009

Beste allemaal

Zojuist is het mij gelukt het ZORGTOESLAGPROGRAMMA voor het jaar 2008
te installeren op mijn PC met de distro Kubuntu 8.10 (de nieuwste
'stabiele' versie van de 'debian' Ubuntu met een KDE schil.).
Vermoedelijk is de gevonden aanpak ook nuttig voor o.a. Ubuntu en
andere distro's met een KDE of GNOME omgeving.  De gevonden aanpak heb
ik gevonden n.a.v. een bijdrage op dit forum van iemand die dezelfde
of een vergelijkbare package gehanteerd heeft vanuit OpenSuse   - maar
dan heb ik nog enkele wijzigingen in die aanpak aangebracht om het
e.e.a. hanteerbaar te houden voor een relatieve leek zoals
ondergetekende.. Het lijkt me nuttig dit alles hier even te melden -
wellicht kan deze oplossing ook gezet worden op de website van NLGG.

STAP 1
----------
Downloaden vanaf http://toeslagen.nl/download/116.html:
de 'Linux Autopackage' huur en zorgtoeslag 2008.

STAP2
----------
Dolphin (of een ander bestandenbeheerprogramma) openen en het bestand
"hz_2008..... " kopiëren op een voor jou logische plaats op de harde
schijf.

STAP 3
----------
Het bestand RECHTS aan klikken, klik dan op 'properties' of
'eigenschappen. Ga dan naar het tabblad 'permissions' (toestemmingen,
machtigingen). Vink vervolgens het hokje aan naast de woorden 'is
executable'. M.a.w.: je geeft aan dat het gaat om een 'uitvoerbaar'
bestand dat gebruikt mag worden om een programma 'package' op je PC te
installeren.

STAP 4
----------
Open een terminal. Controleer eerst of je het hulpprogramma 'midnight
commander' geïnstalleerd hebt: commando 'mc' of 'sudo mc': een soort
bestandenbeheerprogramma voor in de terminal, vergelijkbaar met
'Norton Commander' van MSDOS.
Als 'midnight commander' er nog niet is, installeer die dan:
sudo apt-get install mc

STAP 5
-----------
Commando:
sudo mc

STAP 6
-----------
Klik door naar het bestand waar je wezen moet via de linker kant van
het 'midnight commander' venster. (In mijn geval bijvoorbeeld:
/home/documents/linuxvaria/hz2008......).

STAP 6
----------
Een installatieprogramma kijkt of er nog een bepaald stukje software
ontbreekt en vraagt je toestemming deze van een website af te halen.
Nu moet je 'ja' (Y) of 'nee" (N) aangeven. Bij het aangeven van 'y'
gaat het verder vanzelf. Het aangifteprogramma is ingedeeld  bij de
programmagroep 'Office' en vanaf daar op gang te brengen.

Mocht ik nog meer vergelijkbare oplossingen vinden die ik van belang
acht voor anderen, dan meld ik me weer langs deze weg.

Met vriendelijke groet,

Bas Roufs.

--
Viaconsensus