[linux] Re: .wav to .mp3

Udo van den Heuvel udovdh op xs4all.nl
Ma mei 18 16:01:56 CEST 2009

Robert Best wrote:

> Audacity in Ubuntu maakt van 1.2 M wav 1.7 M mp3.

Ubuntu zegt wat.
En welke bitrate koos je qua audacity?
Had je wel een keuze?

Wat als je de handmatige benadering doet met het lame voorbeeld?
Met sox?
Dan kom je op 24 kbit mono.

Weet je de bitrate van je huidige mono 22 KHz ADPCM WAV eigenlijk wel?
Kortom: waar richten we ons op?

> CLI angst? Nee, wel moeheid, herinneringen aan planken vol dikke manuals om
> de juiste commands, met keuze uit tientallen opties, te vinden en dan te
> typen op een terminal om het mainframe te laten doen wat ik wilde, wat ie na
> voldoende errors ook wel deed.

Dat is min of meer hetzelfde.
`man sox` is de eerste. Je wilt de ADPCM WAV uitspugen als ruwe PCM.
Daarna kun je met het eerder aangehaalde lame voorbeeld (uit de manual!)
de zaak omzetten naar 24 kbit mp3. Luister daarnaar en vergelijk de
bestandsgrootte.
Let ook op de bitrate van je huidige WAV.

Kortom: aan het werk! :-)